شماره مطلب : 10812
زمان انتشار : 93/10/27 - 09:14 2015/1/17
 روزگاری نه چندان دور شبکه نمایش خانگی بازوی قدرتمندی برای سینمای ایران بود و بسیاری از تهیه‌کنندگان حتی برای جبران شکست تجاری‌ فیلم‌های‌شان چشم امید به رایت نمایش خانگی داشتند اما از حد فاصل سال ۸۸ تا به امروز نه تنها این حوزه کمک‌حال سینما نبوده بلکه افت ۸۵ درصدی آن را می‌توان «رؤیای بر باد رفته» نامید.
نگاهی به وضعیت شبکه نمایش خانگی از سال ۸۸ تا ۹۳

افت ۸۵ درصدی فروش نمایش خانگی در ۵ سال اخیر

روزگاری نه چندان دور شبکه نمایش خانگی بازوی قدرتمندی برای سینمای ایران بود و بسیاری از تهیه‌کنندگان حتی برای جبران شکست تجاری‌ فیلم‌های‌شان چشم امید به رایت نمایش خانگی داشتند اما از حد فاصل سال ۸۸ تا به امروز نه تنها این حوزه کمک‌حال سینما نبوده بلکه افت ۸۵ درصدی آن را می‌توان «رؤیای بر باد رفته» نامید.

به گزارش آوینی فیلم، شبکه نمایش خانگی ظرفیت بالقوه‌ای است که هرچقدر حساسیت برای تقویت و حراست از آن بیشتر باشد، در سوی مقابل نفع آن برای صنعت سینما و افزایش سطح فرهنگی مردم جامعه خواهد بود چرا که اکران سینمایی امروزه در بهترین حالت و شاید به عبارت بهتر رویایی‌ترین حالت آن مخاطبی در حدود 2 میلیون برای یک فیلم است اما شبکه نمایش خانگی به واسطه گستردگی مخاطبان با ظرفیتی بسیار بیشتر مواجه است و از سوی دیگر تنوع محصولاتی که در این شبکه عرضه می‌شود نیز می‌تواند در تامین سلایق مختلف اثرگذار باشد. چندی قبل بود که حمیدرضا نوروزی، رئیس اتحادیه شرکت‌های ویدئو رسانه در گفت‌وگو با فارس به نکته‌ای حیرت‌آور و تلخ اشاره کرد: «سود 500 میلیارد تومانی شبکه غیرمجاز از قاچاق سی‌دی». سودی که این روزها با ضعیف شدن قدرت ضریب نفوذ شرکت‌های مجاز حاصل شده و نتیجه آن تنها و تنها به تعطیلی یا انفعال بسیاری از موسسات ویدئو رسانه و جولان شبکه قاچاق انجامیده است. این روزها که شبکه نمایش خانگی با انواع و اقسام مشکلات ریز و درشت نظیر عدم عزم کافی برای مقابله با شبکه قاچاق، اختلافات آشکار بین موسسات بر سر عناوین میجر، عدم مدیریت صحیح و حتی اختلاف بین اتحادیه با مدیریت بخش نمایش خانگی ارشاد دست به گریبان است، شبکه قاچاق بیش از هر زمان دیگری فضا را برای توسعه فعالیت خود فراهم دیده و با قدرتی عجیب وارد عرصه شده است. هنوز یادمان نرفته سال 87 سینماگران در اعتراض به تضییع حقوق مادی و معنوی زیر سایه فعالیت گسترده شبکه قاچاق در موزه سینما جمع شدند تا امیدوار به حرکت صنفی موثری در این عرصه باشیم اما مقایسه نرخ درآمدزایی شبکه نمایش خانگی حد فاصل سال‌های 88 تا 93 نشان می‌دهد نه تنها در این مدت زمان 5 ساله هیچ توفیقی در این زمینه حاصل نشده بلکه در سایه اختلافات با افت فروش 85 درصدی مواجه هستیم. آمار فروش محصولات در شبکه نمایش خانگی از 132 میلیون حلقه در سال 1388 به حدود 20 میلیون حلقه در سال 92 کاهش یافته است. در سال 93 نیز این روند نزولی ادامه داشته به‌طوری که با حداقل 20 درصد کاهش فروش نسبت به سال 92 مواجه هستیم و این یعنی در حد فاصل 5 سال شبکه نمایش خانگی با افت 85 درصدی در فروش محصولات خود مواجه بوده است. از طرف دیگر گردش مالی این صنعت نیز به‌تبع آن از 270 میلیارد تومان در سال 88 به 60 میلیارد  تومان در سال 92 کاهش یافته است و این میزان به مراتب در سال 93 کاهش بیشتری داشته است و نشان می‌دهد اتحادیه شرکت‌های ویدئو رسانه و اداره کل نمایش خانگی با فراموش کردن اختلاف جزئی و قابل حل، باید قدمی در راه احیای این صنعت بردارند. صنعتی که روزگاری نه چندان دور بازوی قدرتمند برای سینمای ایران  بود و بسیاری از تهیه‌کنندگان حتی برای جبران شکست تجاری‌ فیلم‌هایشان چشم امید به رایت نمایش خانگی داشتند اما حد فاصل سال 85 تا به امروز نه تنها این حوزه کمک حال سینما نبوده بلکه افت 85 درصدی آن را می‌توان «رویای بر باد رفته» نامید. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که افت 85 درصدی بازار مجاز نمایش خانگی در این سال‌ها از سوی دیگر  باعث شده بازار کپی غیرمجاز رشد فزاینده‌ای داشته باشد به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود گردش مالی بازار غیرمجاز بیش از 500میلیارد تومان در سال باشد که سهم بازار نمایش خانگی مجاز تنها 4درصد بازار است.

اضافه کردن دیدگاه جدید