شماره مطلب : 15221
زمان انتشار : 94/9/22 - 08:52 2015/12/13
آوینی فیلم - اين روزها با اكران انيميشن سينمايي «شاهزاده روم» نگاه‌ها از سينماي حقيقي به سينماي كارتوني يا همان انيميشن جلب شده است...

ايران مي‌تواند قطب انيميشن جهان اسلام شود

آوینی فیلم - اين روزها با اكران انيميشن سينمايي «شاهزاده روم» نگاه‌ها از سينماي حقيقي به سينماي كارتوني يا همان انيميشن جلب شده است...

آوینی فیلم - اين روزها با اكران انيميشن سينمايي «شاهزاده روم» نگاه‌ها از سينماي حقيقي به سينماي كارتوني يا همان انيميشن جلب شده است؛ صنعتي كه توليد‌كنندگان «شاهزاده روم» ثابت كردند مي‌توانند در كمترين زمان ممكن با بودجه بسيار كمتر از هزينه‌هايي كه در دنيا براي توليد انيميشن‌هاي سينمايي صرف مي‌شود آثاري قابل و بامحتوايي را به جهان عرضه كنند. تكنيك‌هاي به كار رفته در «شاهزاده روم» آنچنان جالب و ديدني است كه بيننده وطني را به وجد بياورد و بيننده خارجي را به حيرت و البته «شاهزاده روم» اولين و تنها اثر سينمايي انيمیشني ايران نيست. پيش از اين نيز شاهد آثار سينمايي بلند در عرصه انيميشن بوده‌ايم.
 آثاري در فضاي سينمايي همچون «تهران 1500»، «جمشيد و خورشيد»، «خورشيد مصر» و... سريال‌هاي وزين و فاخر انيمیشني مانند «پهلوانان»، «فرمانروايان مقدس» (در جاي خود و زمان توليدش يك اثر ماندگار و اثرگذار درعرصه بين‌المللي بود) و... اينها همه پيشينه درخشان سينما و تلويزيون انيميشن ايران هستند سابقه‌اي كه تيزرهاي سينمايي و تلويزيوني را نيز متأثر خود قرار داده است حتي مسئولان امر را براي فرهنگ‌سازي در عرصه‌هاي مختلف از جمله راهنمايي و رانندگي كه سري مجموعه‌هاي ديدني سياساكتي اثر بهرام عظيمي، مجموعه انيميشن‌هاي فرهنگ شهروندي كه بعداً به موضوعات روز اجتماعي هم كشيده شد مانند انيميشن درين درين، مجموعه انيمیشن فرهنگ مصرف انرژي و... را مي‌توان نام برد.
اين توليدات نشان مي‌دهند كه صنعت جوان و نوپاي ايران انيميشن هم ظرفيت اثرگذاري در جامعه را دارد و هم مستعد رشد و درجا نزدن است. چه آن كه رشد صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي و انيميشن در كشور كه از جمله اشتياق‌هاي اين روزهاي نوجوانان و جوانان است به هم آميخته شده است.
از سوي ديگر فروش ميلياردي دو اثر شاخص سينمايي انيميشن يعني «تهران 1500» و «شاهزاده روم» كه هنوز در ميانه راه فروش خود است نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاري و حضور در اين عرصه بي‌پاداش نبوده و اقبال و نياز جامعه را در پي خواهد داشت. دنياي پويانمايي نسبت به سينما مزيت‌هاي مختلفي دارد از جمله آن كه دست سازندگان را در پرواز دادن پرنده خيال و تخيل به هرجا و هر شكل باز مي‌گذارد. براي ساخت انيميشن نياز به لوكيشن‌هاي گران و سنگين نيست يا تيم فيلمبرداري به سفرهاي خارجي بروند كاراكترهاي انيمه اگر به خوبي پرداخته شوند مي‌توانند جاي سوپراستارهاي ملي كه هيچ، حتي جاي سوپراستارهاي مشهور جهاني را هم در ذهن مخاطبان بگيرند و اگر در كنار صنعت انيميشن، صنايع جانبي رونق پيدا كند انيميشن مي‌تواند به يك صنعت درآمدزا تبديل شود؛ صنعتي كه پيرامون خود از اسباب‌بازي‌هاي مقاطع مختلف سني گرفته تا لوازم تحرير و تي‌شرت و... را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد و اين يعني نه تنها در بحث تجاري كه درعرصه فرهنگي هم با اتفاقات مثبتي روبه‌رو خواهيم بود همان طوركه عروسك‌هاي ننه قمر و اسكندر توانستند در اندك زماني بازار را فتح كنند و لوازم‌التحرير شكرستاني‌ها را در مدارس مشاهده مي‌كنيم كه انيميشن تنها يك صنعت سينمايي نيست، بلكه مي‌تواند موجي جريان‌‌ساز باشد كه جريان‌هاي مختلف فرهنگي را فعال كند منتها به شرط مديريت درست و فعاليت صحيح ارگان‌هاي مربوطه و نيز حمايت از بخش‌هاي خصوصي. اما گاه اين حمايت‌ها سليقه‌اي يا جناحي مي‌شود همان طور كه «شاهزاده روم» را هم برخي نهادها و سازمان‌هايي كه فيلم‌هاي معمولي و سياه جامعه را پشتيباني مي‌كنند، حمايت نكردند.
آنچه مسلم است جدا از ظرفيت‌هاي فني و توانايي‌هاي تكنيكي در اين هنر، صنعت انيمیشن نوپاي ايران با مشكل جدي ديگري هم دست و پنجه نرم مي‌كند كه در «شاهزاده روم» هم به خوبي قابل لمس بود و آن بحث فيلمنامه‌نويسي است تقريبا بسياري از منتقدان بر اين نكته متفق‌القول بودند كه فيلمنامه «شاهزاده روم» از قوت لازم برخوردار نبوده و نتوانسته همپاي تكنولوژي جذاب اثر به خوبي پيش بيايد. اين مشكلي است كه تهيه‌كنندگان اين انيميشن هم به آن معترف هستند اما اين موضوع تنها به «شاهراده روم» منحصر نشد همان طور كه اثر شاخص سينماي انيميشن ايران «تهران 1500» هم به اين مشكل گرفتار بود. اين موضوع جاي تأمل دارد زيرا قدمت فيلمنامه‌نويسي و ادبيات نگارشي ما نسبت به پديده‌هاي نوظهوري مانند سينما و پويانمايي بسيار بلندتر و قابل تأمل‌تر است اينكه چطور نتوانسته‌ايم در عرصه ادبيات با وجود غناي فرهنگي ملي و ديني زيرساخت‌هاي لازم براي موفقيت سينما و پويانمايي را فراهم كنيم سؤالي است كه متوليان عرصه ادبي كشور بايد به آن پاسخ بدهند.

منبع: جوان

اضافه کردن دیدگاه جدید