شماره مطلب : 15973
زمان انتشار : 94/11/28 - 14:24 2016/2/17
آوینی فیلم _ از مدیر عاملی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی تا ساخت فیلمی انیمیشن که تحسین بسیاری را در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر در بر داشت، می توان درباره مجید اسماعیلی بسیار نوشت و از قابلیت ها و خلاقیت هایش گفت.
گفت و گوی مفصل «آوینی فیلم» با مجید اسماعیلی، کارگردان فیلم «فرمانروای آب»

این اثر به دنبال بسط مفهوم عهد و قرار می باشد

آوینی فیلم _ از مدیر عاملی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی تا ساخت فیلمی انیمیشن که تحسین بسیاری را در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر در بر داشت، می توان درباره مجید اسماعیلی بسیار نوشت و از قابلیت ها و خلاقیت هایش گفت.

مرتضی اسماعیل دوست: از مدیر عاملی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی تا ساخت فیلمی انیمیشن که تحسین بسیاری را در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر در بر داشت، می توان درباره مجید اسماعیلی بسیار نوشت و از قابلیت ها و خلاقیت هایش گفت. هنرمندی که به دنبال تزریق اندیشه های دینی در قالب های مختلف اجرایی است و این بار مدیوم انیمیشن بهانه ای شد برای ارائه آیات و نشانه های الهی تا انیمیشن «فرمانروای آب» از دل نگاهی آسمانی درآید و نگاهش را بر تن و روح مخاطبان درآورد. در این باره به گفت و گو با فیلمساز ارزشی انیمیشن «فرمانروای آب» پرداختم که پیش از این «پادشاه آب» نام داشت و به دلیل تشابه اسمی با اثری دیگر در این حوزه تغییر نام داد. مجید اسماعیلی در گفت و گو با «آوینی فیلم» درباره دغدغه های ساخت اثر جدیدش گفت. انیمیشنی به تهیه کنندگی حسین سلطانی و مجتبی امینی که در فضای نادیده انگار مدیران جشنواره فجر چندان دیده نشد و نیاز به فرصتی ارزنده برای نمایش توانمندی های فنی و ساختار گرانقدرش در اکران خواهد بود.
اشاراتی به دستاوردهای فنی فیلم «فرمانروای آب» داشته باشید و این که به دنبال ترویج چه نگاهی در بستر این اثر بودید.
انیمیشن «فرمانروای آب»، دومین فیلم سینمایی مجموعه ای است که درباره موضوع سامراء ساخته می شود. فیلم اول این مجموعه به نام «داستان سامراء» در سال 1390 ساخته شد و در جشنواره فجر آن سال مورد توجه قرار گرفت و با وجود تقارنی که با فیلم «تهران 1500» در پخش داشت، کاندیدای بهترین فیلمنامه و بهترین دستاورد فنی را دریافت کرد. از آن سال تا کنون این مجموعه توانست  کیفیت خود را به شکل قابل توجهی ارتقاء ببخشد، به طوری که همه کسانی که این دو اثر را دیده اند از ارتقاء کیفی انیمیشن « فرمانروای آب» اظهار رضایت می کنند. در فیلم «فرمانروای آب» بیشتر لباس ها دارای سیموله دقیق بوده و انیمیت ها از کیفیت بهتری برخوردار شده است، هر چند  در نسخه ارائه شده به جشنواره بسیاری از اصلاحات انیمیتی وجود نداشت اما باز هم حرکات بدن صورت و چشم نسبت به گذشته بهتر شده است. امید است در فرصت باقیمانده در اکران های بعدی این اصلاحات نیز از صف رندر خارج شده و در کار جایگزین شوند. از جهت جلوه های ویژه نیز می توان این فیلم را اثری شاخص در سینمای ایران دانست به طوری که بسیاری از فیلمسازان سینما بعد از تماشای این تصاویر به حضور و فعالیت در عرصه انیمیشن تمایل پیدا کرده اند. به نظرم بعضی از تصاویر این فیلم می تواند بیننده را بر روی  صندلی میخکوب کرده و باعث شگفتی مخاطبان گردد.

آیا محدود بودن ابزار و امکانات انیمیشن در کشور مانعی برای ساخت اثر بود؟
بی تردید هنوز امکانات و تجهیزات انیمیشن در ایران در حدی نیست که بتوان برای پروژه های عظیم به آن اتکا نمود. فرم این انیمیشن با انیمیشن «بیوولف» یا قسمت های انیمیشنی «آواتار» قابل مقایسه است اما در پروژه بیوولف 240 دوربین موشن کپچر صحنه را کپچر می کردند، در حالی که دوربین های موشن کپچر ما در این فیلم 16 عدد بیشتر نبود که باعث محدودیت های فراوان می گردید. از طرفی  بسیاری  از صحنه ها که دارای کاراکتر متعدد بود 2 بار انجام شده و مشکلات طاقت فرسایی برای الحاق این دو قسمت به وجود می آمد که به مراتب کار کردن به طور دستی را برای این اثر عاقلانه تر می نمود. فیلمبرداری موشن کپچر این اثر در شهریور 1391  با حضور 25 نفر از بازیگران سینما و تئاتر از جمله پوریا پورسرخ، میر طاهر مظلومی و امیر کربلایی زاده و دیگر بازیگران انجام شد و انتقال فایل های موشن کپچر و اصلاح آن حدود 2 سال طول کشید که این زمان بسیار بیشتر از زمان استاندارد  تولیدات انیمیشن موشن کپچری می باشد. در خصوص طراحی شخصیت ها هم وجود تجهیزات جدید می توانست سرعت این کار را بسیار افزایش دهد. همچنین طراحی شخصیت های اصلی بیش از 50  نمونه از هر کدام از آن ها طراحی شده است. در خصوص موضوع مهم رندر هم این مشکل کاملا خود را نشان می دهد، برای مثال  رندر «رنگو» با بیش از 10 هزار نود کامپیوتر برای مدت 1 سال به انجام رسیده است که بیش از هزار برابر توان رندر فارم  این مجموعه بود. این را هم خدمت تان عرض کنم که یکی از مهم ترین اتفاقات مثبت این پروژه حضور و پشتیبانی رندر فارم  سازمان سراج بوده است که قابل اتکا ترین مجموعه رندر فارمی بود که ما توانستیم از این طریق پروژه را به اتمام برسانیم.

مهم ترین مفهومی که به دنبال ارائه آن در «فرمانروای آب» بودید، چه می باشد؟
مهمترین مفهومی که در انیمیشن «فرمانروای آب» به دنبال آن بودیم، مفهوم واقعی عهد و قرار است. عهد دعای معروفی است که هر کس آن را بخواند به اذن خداوند در زمان ظهور حضرت ولی امر به دنیا باز خواهد گشت و در رکاب خدمت خواهد نمود. این عهد دارای شبکه مفهومی بسیار دقیقی است که با توحید و نبوت و معاد در ارتباط می باشد و لذا امام عصر(عج) فرمودند که یاران خود را از بین کسانی که دارای عهد و قرارهای محکم باشند انتخاب خواهد کرد. به نظر می رسد تجلی عملی توحید و نبوت و معاد در این مفهوم خود نمایی می کند و کسی که دارای تعهد به انجام قرارهای کوچک و بزرگ مادی و معنوی خود نباشد ملکه ایمان در وی تحقق پیدا نکرده است. لذا در این فیلم قهرمان داستان در صدد ترمیم این نقص خود می باشد و در پایان فیلم این نقص بر طرف شده و به آن چه از ابتدای فیلم به دنبالش بوده است، می رسد.

از چه منابع دینی برای انتقال مفاهیم این اثر بهره بردید؟ لطفا اشاراتی به این منابع و آیات قرآنی در انیمیشن «فرمانروای آب» داشته باشید.
مضمون این اثر بر اساس بسط مفهوم عهد و قرار است و این که ما با خداوند عهد و قراری داریم که بر اساس آن مجوز ورود به دنیا را پیدا کرده ایم ( الم اعهد الیکم یا بنی ادم الا تعبد الشیطان  انه لکم عدوا مبین ) که محوریت آن احتراز از تعبد شیطان است و این که تعبد خداوند را داشته باشیم ( و قضی ربک الا تعبد ایاه و بالوالدین احسانا ...) و این که والدین ما محدود در والدین جسمی ما نیستند. روایت مشهور ( انا و علی ابوا هذه الائمه...)  در این اثر شاهدیم که پدر خانواده در حادثه ای تروریستی مفقود شده است، اما تاثیرات وجود او همیشه و در همه جا دیده می شود. چنان که تقریبا در بیش از نیمی از سکانس های فیلم حضور و تاثیر پدر دیده می شود و این پدر نمادی از پدران معنوی ما هستند که دستور داده شده تا از آنان تبعیت کنیم و دستورات آن ها را انجام دهیم . البته آیات و روایت این فیلم بسیار متعدد بوده و نیاز به فرصت کامل تری برای پرداخت به آن ها خواهد بود.

شاهد نادیده گرفتن آثار ارزنده انیمیشن در جشنواره فیلم فجر بودیم. راهکار شما به مسئولان سینمایی برای توجه به مدیوم انیمیشن در جشنواره های کشور چیست؟
به نظرم هنگامی که از عبارت انیمیشن استفاده می کنیم باید بتوانیم بین انیمیشن فنتزی و رئال تفاوت قائل شویم، چرا که کارکتر و لوکیشن در انیمیشن فانتزی ملزم به رعایت قواعد دنیای خارج نیستند و از این رو مراحل ساخت متفاوتی نسبت به آثار انیمیشن رئال دارند. از این جهت پیشنهاد می کنم که انیمیشن های رئال را در سینمای رئال و در سهمیه ای مشخص قرار داد و مثلا هر سال 2 اثر انیمیشن را به رقابت درآورد و سایر انیمیشن ها را در بخشی مجزا به داوری متخصصین حرفه ای این عرصه واگذار کرد. البته برای به دست آوردن مدل دقیق و منطقی در این خصوص نیاز به بررسی و مشورت بیشتر با اصحاب رسانه خواهد بود.

اضافه کردن دیدگاه جدید