شماره مطلب : 16151
زمان انتشار : 94/12/10 - 11:33 2016/2/29
گفت و گوی «آوینی فیلم» با صادق صادق دقیقی، کارگردان فیلم «تا آمدن احمد»

مگر می شود کارگردانی حاتمی کیا را ندید؟!

چند روزی است که فیلم دفاع مقدسی «تا آمدن احمد» به شکلی مهجور در چند تک سانس برخی سالن های سینماهای شهر به اکران درآمده است.

گروه فرهنگی «آوینی فیلم»- مرتضی اسماعیل دوست: چند روزی است که فیلم دفاع مقدسی «تا آمدن احمد» به شکلی مهجور در چند تک سانس برخی سالن های سینماهای شهر به اکران درآمده است. این نوع حضور در بدترین فصل اکران و در ساعات نامناسب خوابگاهی! نشان دهنده عدم توجه مسئولان سینمایی بر آثار ارزشی است و از این رو در ادامه یادداشت های دغدغه مندی که در رسانه های مختلف خبری به نگارش درآورده ام، گفت و گویی صریح و بی پرده را با صادق صادق دقیقی، کارگردان فیلم «تا آمدن احمد» صورت دادم که بیانگر دردهای سینمای دفاع مقدس است.
آقای دقیقی، تمرکز شما سال ها است که در سینمای دفاع مقدس خلاصه شده است. به نظرتان دلیل نادیده انگاشتن این نوع سینما در سال های اخیر نزد مسئولان سینمایی چیست؟
در این باره باید عنوان کنم که متاسفانه بسیاری از افراد خط دهنده در کنار مسئولان سینمایی حضور دارند که نظرات و دیدگاه ها را مورد تغییر قرار می دهند. خودتان بهتر می دانید که به هر حال اتفاقات عجیب و غریبی در سینمای ما و در بخش های مختلف رخ می دهد که شرایط فعالیت هنرمندانی دغدغه مند را دچار معضل خواهد کرد و از این رو رغبتی نزد فیلمسازان دفاع مقدسی وجود نخواهد داشت. ببینید با خانم مرزبان که سال ها است فقط در زمینه دفاع مقدس کار کرده است، چگونه رفتار می کنند! یا با من که همه آثار کوتاه  بلند و مستند خود را در زمینه دفاع مقدس ساخته ام با چه نگاهی برخورد می کنند!
عدم حمایت در تولید موجب شده که هر ساله تعداد فیلم های دفاع مقدس کاهش یابد و خیلی از فیلمسازان این عرصه به سمت گونه های دیگر فیلمسازی بروند!
ببینید، اگر از امثال من حمایت نشود من از کجا باید هزینه ساخت فیلم دفاع مقدسی خود را فراهم کنم؟! چه جوری باید بسازم و چه کاری باید انجام دهم تا براساس دغدغه های خود به این نوع فیلمسازی ادامه دهم؟ جدا از مشکلات تولید حالا هم می بینید که فیلم «تا آمدن احمد» با هزار سعی و تلاش چند سالن محدود و تک سانسی در اختیار گرفت! هیچ جایی از ما حمایت نمی شود. من قبلا به شما درباره سختی های تولید گفته بودم که با چه شرایطی توانستیم در لوکیشن جزیره خارک کار کنیم. حالا بعضی دوستان می گویند فیلمت جغرافیای منطقه را نشان نمی دهد، خب وقتی به راحتی نتوانستم در آن جا فیلم بسازم چه باید می کردم؟! من که نمی توانم معجزه کنم! این ها دردی است که باید به شما بگویم و اگر رسانه ها و افرادی مانند شما وجود نداشت، جایی نبود که دردهای فیلمسازانی مثل ما مطرح شود! و خیلی رسانه ها عاشق فیلم های اجتماعی و گاه سیاه هستند و تنها به آن فیلم ها توجه می کنند، در صورتی که باید به همه آثار توجه کرد.
شما هم با توجه به مشکلات موجود در این سینما به دلزدگی و یاس دچار شده اید؟
ما نسبت به سینمای دفاع مقدس زده نخواهیم شد و همچنان پایبند این نوع سینما هستیم اما شرایط سختی برای کارکردن وجود دارد. من به شخصه و با وجود همه مشکلات هیچ وقت از سینمای دفاع مقدس دور نخواهم شد و همچنان در این زمینه فیلم خواهم ساخت و فیلم بعدی من هم اثر خاص و متفاوتی در این نوع سینما است. به هر حال خودت بهتر می دانی که نسل ما چگونه در موشک باران آن دوران بزرگ شد و جنگ برای ما یادآور شرایط خاصی است و نمی توانیم از آن دور شویم.
دلیل عدم حمایت لازم برای ساخت فیلم های دفاع مقدسی به چه برمی گردد؟
واقعا نمی دانم! آیا ساخت چند فیلم دفاع مقدسی در سال برای این سینما جای دوری می رود؟! مسئولانی که این همه شعار می دهند چرا از آثار و فیلمسازان دفاع مقدسی حمایت نمی کنند؟! نمی دانم ما باید شکایت خود را به کجا ببریم؟
در صورتی که ما شاهد آثار مخاطب پسندی از سینمای دفاع مقدس مانند «شیار 143» بوده ایم.
بله، بسیاری از آثار پُرفروش تاریخ سینمای ایران و سال های اخیر را آثار دفاع مقدسی به خود اختصاص دارند و اگر حمایت و تبلیغات مناسبی در زمان اکران صورت بگیرد و در واقع پشت فیلم ها بمانند حتما با استقبال مخاطبان مواجه خواهد شد.
در این نوع سینما فیلم های خوبی مانند «ایستاده در غبار» هم ساخته شده است.
من هم فیلم «ایستاده در غبار» را که در جشنواره دیدیم، دوست دارم البته به عنوان فیلمی مستند خوب خواهد بود و دست شان درد نکند که در این سینما فعال بوده و اثر خوبی ساختند.
«بادیگارد» را هم در جشنواره امسال دیده بودی؟ نظرت درباره فیلم جدید حاتمی کیا چیست؟
بادیگارد را خیلی دوست داشتم و به نظرم کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا عالی بود و سکانس های خیلی خوبی را درآورده بود.
پس تو هم نظر بسیاری از اهالی سینما را داری که حق این فیلم به دلیل نگاه انتقادی اثر و فیلمسازش در نظر گرفته نشد؟!
من نمی خواهم عنوان کنم که «بادیگارد» حتما باید بهترین فیلم جشنواره فجر امسال می شد اما به نظرم باید بهترین کارگردانی جشنواره را به آقای حاتمی کیا می دادند و این حقش بود و اشتباه بزرگی صورت گرفت که به ضرر خودشان تمام می شود. شما سکانس های دیدنی حاتمی کیا را در این فیلم به خاطر بیاورید. متاسفانه در سینمای ما انقدر سیاست راه پیدا کرده که هیچ بعید نیست برای حاتمی کیا هم این برنامه را ریخته باشند. اصلا مگر می شود کارگردانی حاتمی کیا را ندید و به فیلم «بادیگارد» که از آثار بسیار خوب جشنواره بوده است، توجهی نکرد؟!
من در این مدت با چند نفر از اهالی سینما و یکی از داوران جشنواره فجر به طور خصوصی صحبت کردم که سیمرغ کارگردانی را حق حاتمی کیا می دانستند!
متاسفانه بسیاری از داوران جشنواره همه چیز را در فیلمنامه می بینند. بله، فیلمنامه مساله مهمی است اما بخش کارگردانی بحث مجزایی است و باید جداگانه قضاوت شود. کارگردانی بخش تکنیکی کار است و درست است که فیلمنامه و کارگردانی در هم تنیده شده است، اما امکان دارد که فیلمسازی با فیلمنامه ای ضعیف اثر نسبتا خوبی را بسازد.

اضافه کردن دیدگاه جدید