شماره مطلب : 16594
زمان انتشار : 95/2/20 - 10:17 2016/5/9
فیلم «رسوایی 2» با همه ضعف های که دنباله ای از آثار سابق این نویسنده و فیلمساز است، توانسته است مفهومی منتقدانه از جهان قدرت طلبی، منعت طلبی و شهرت طلبی برخی مسئولان تشنه دنیا را به تصویر در آورد و البته چگونگی نماها و جلوه های بصری و ویژه این فیلم نشان از پیشرفت سازنده دارد.
نگاهی به تازه ترین ساخته مسعود ده نمکی؛ «رسوایی 2»

زلزله چند ریشتری!

فیلم «رسوایی 2» با همه ضعف های که دنباله ای از آثار سابق این نویسنده و فیلمساز است، توانسته است مفهومی منتقدانه از جهان قدرت طلبی، منعت طلبی و شهرت طلبی برخی مسئولان تشنه دنیا را به تصویر در آورد و البته چگونگی نماها و جلوه های بصری و ویژه این فیلم نشان از پیشرفت سازنده دارد.

گروه فرهنگی «آوینی فیلم»- مرتضی اسماعیل دوست: این روزها فیلم «رسوایی 2» از کارگردان شناخته شده سینما؛ مسعود ده نمکی به اکران سینماها درآمده است. روز گذشته هنگامی که با مسعود ده نمکی گفت و گو می کردم به شدت از عدم توجه رسانه ها به خصوص رسانه های جریان انقلاب اسلامی نسبت به فیلمش گلایه داشت و سکوت رسانه ها در برابر اجحاف رخ داده بر این فیلم در جشنواره فجر سال گذشته را به باد انتقاد کرد. جدا از بیانات عنوان شده توسط مسعود خان ده نمکی آن چه به عنوان نقطه ثقل نوشتار می تواند مورد توجه قرار گیرد، حمایت و نگاهی است که می بایست نسبت به آثار ارزشی و هنرمندان متعهد صورت گیرد؛ مساله ای که به شکلی هماهنگ توسط رسانه های مرتبط در خصوص فیلمسازانی در جناح فکری دیگر روی می دهد. برای نمونه حتی پیش از اکران فیلم هایی از رخشان بنی اعتماد، نیکی کریمی، عبدالرضا کاهانی و... شاهد انواع گفت و گوها و یادداشت ها و تمجیدها توسط سینه چاکان فیلمساز مربوطه و در واقع جریان مرتبط بوده ایم، از این رو لازم است نگاه رسانه های همسو با جبهه انقلاب اسلامی در مسیر پیش رو به شکلی هدفمند و همراهی بخش جهت رسیدن به اعتلای سینمای ارزشی هماهنگ باشد. این در حالی روی می دهد که به جای تشکیل گروه های مجازی رفیق مابانه و بی اثر به سمت جبهه رسانه ای فعال و هدفمند گام برداریم. این مساله ارزشی والاتر از نقد فیلم جدید ساخته شده توسط مسعود ده نمکی و یا ابراهیم حاتمی کیا می باشد و البته باید اذعان داشت که بخشی از این شکاف رخ داده به واسطه فاصله ای است که از طریق هنرمندان جبهه انقلاب اسلامی با رسانه ها شکل گرفته است. به طوری که ناگاه تصمیم می گیرند به جای گفت و گو با رسانه های همسو به سویی دیگر گرایش یابند! و یا این که در صفحه تلگرام و یا اینستاگرام خود به درج نگاه خود بپردازند.

فیلم «رسوایی 2» با همه ضعف های که دنباله ای از آثار سابق این نویسنده و فیلمساز است، توانسته است مفهومی منتقدانه از جهان قدرت طلبی، منعت طلبی و شهرت طلبی برخی مسئولان تشنه دنیا را به تصویر در آورد و البته چگونگی نماها و جلوه های بصری و ویژه این فیلم نشان از پیشرفت سازنده دارد، به خصوص جلوه های ویژه ای که برای نخستین بار توانسته است توانایی جوانان ایرانی را در صنعت سینمای روز جهان نمایان سازد و از این رو باید به ارزش کار انجام شده توسط نجفی امامی مسوول جلوه های ویژه رایانه ‌ای این فیلم اشاره کرد که توانسته به خوبی فضای رعب آور از زلزله رخ داده در فیلم را منعکس سازد، ارزش هایی که به شکلی عجیب توسط داوران جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شد. جدا از اسپشیال افکت به کار رفته در فیلم باید به طراحی بصری و نوع تصویربرداری ارزنده از سوی فرشاد گل‌ سفیدی در «رسوایی 2» اشاره کرد که توانست فضایی ارزنده برای دیدگان مخاطب بیافریند.

فیلم «رسوایی 2»؛ اثری آینه گون از جهانِ مواجهه آدمی با تاریکی روز قیامت است که روز دادخواست دین فروشان و دنیا پرستانی است که به وفور در جامعه یافت می شوند و مسعود ده نمکی با همان نگاه ژورنالیستی که نسبت به مسائل دارد، در این اثر هم به دنبال نمایش جهانی خوف برانگیز از رسوایی ها است، هر چند نوع روایت پردازی این اثر و روند اتفاقات گاها خارج از قواعد دراماتیک رخ می دهد و باز هم مانند عمده کارهای وی معضلات فیلمنامه خود را نمایان می سازد. با این حال نمی توان از ارزش هایی که در محتوا و نگاه فیلمساز بابت تلنگر به افراد مسئول جهت رسیدن موعد آزمایش الهی و حتمی بودن روز دادخواست صورت داده است، غافل شد؛ روزی که فرا می رسد و همه ساختمان های رویاگونه را با خاک یکسان می کند.
انتهای پیام/

اضافه کردن دیدگاه جدید