شماره مطلب : 17472
زمان انتشار : 95/5/12 - 11:38 2016/8/2
به طور حتم فیلم «قیچی» و فیلم هایی از این دست که در اکران اخیر گروه «هنر و تجربه» وجود دارند، می توانند اصلا ساخته نشوند و شرایط اکران نیابند چون به واقع ثمره ای برای مخاطب امروزی که دسترسی به انواع مدل های کامل تر و تجربیات تازه تر دارد، نخواهد داشت؛ مخاطبی که خیلی راحت و یا با کمی پرس و جو می تواند آثار خارجی خوش ساختی را با فضاهای متمایز در فرم و اجرا و با موضوعاتی بکرتر و فرمی تجربی تر به تماشا بنشیند.
تجربه گرایی در کنار ساحل!

نگاهی به فیلم «قیچی» ساخته کریم لک‌ زاده

به طور حتم فیلم «قیچی» و فیلم هایی از این دست که در اکران اخیر گروه «هنر و تجربه» وجود دارند، می توانند اصلا ساخته نشوند و شرایط اکران نیابند چون به واقع ثمره ای برای مخاطب امروزی که دسترسی به انواع مدل های کامل تر و تجربیات تازه تر دارد، نخواهد داشت؛ مخاطبی که خیلی راحت و یا با کمی پرس و جو می تواند آثار خارجی خوش ساختی را با فضاهای متمایز در فرم و اجرا و با موضوعاتی بکرتر و فرمی تجربی تر به تماشا بنشیند.

گروه فرهنگی «آوینی فیلم»- مرتضی اسماعیل دوست: هنگامی که به تماشای فیلمی در سطح کیفی «قیچی» می پردازیم، به این مساله متمرکز خواهیم شد که مرز میان تجربه گرایی و یا نوع گرایی در آثار هنری کجاست و تنها به صرف این که فیلمسازی دوربینی برداشته و در جایی متروک و در کنار سواحل اقدام به ضبط صحنه هایی کند و سپس آن ها را در تدوین به هم چسبانده و پس از آن با پُر کردن فرم هایی برای جشنواره و اکران، ادعای تجربی بودن فیلمش داشته باشد، کفایت می کند؟!
به طور حتم فیلم «قیچی» و فیلم هایی از این دست که در اکران اخیر گروه «هنر و تجربه» وجود دارند، می توانند اصلا ساخته نشوند و شرایط اکران نیابند چون به واقع ثمره ای برای مخاطب امروزی که دسترسی به انواع مدل های کامل تر و تجربیات تازه تر دارد، نخواهد داشت؛ مخاطبی که خیلی راحت و یا با کمی پرس و جو می تواند آثار خارجی خوش ساختی را با فضاهای متمایز در فرم و اجرا و با موضوعاتی بکرتر و فرمی تجربی تر به تماشا بنشیند.
با این اوصاف ارزش و جذابیت تولید و اکران فیلم هایی چون «قیچی» برای فیلمسازان و مسئولان سینمایی جای تعجب است. البته این یادداشت برخلاف نگاه برخی افراد موضع دار با فعالیت های سینما هدفی چون زیرپا گذشتن گروه قابل توجه «هنر و تجربه» و فوایدی که راه اندازی این گروه برای اکران آثار دارد، نخواهد بود و خود به دور از هرگونه موضع گیری فراسینمایی از ابتدای پیدایش این گروه از جمله حامیان و علاقمندان به آن بوده و هستم، اما بحث این جا است که برای پیشرفت و پیشبرد برنامه ها نیاز به وجود راهکارهای مناسبی در سیاستگذاری های اکران می باشد. از سویی سینماگران ایرانی باید به دور از هرگونه توهم دورمانده ای هرگونه دورهمی چند روزه در لوکیشنی متفاوت را نشانه ای از تجربه گرایی در سینما ندانسته و با تاملی بایسته به دنبال ایجاد خلاقیت در فیلمنامه نویسی و اجرای خود باشند، در واقع سینمایی بودن هرگونه فیلمی اعم از -تجربی و غیر تجربی- شرط اول و لازمی است که متاسفانه نزد هر دو گروه سینماگران در آخرین مرحله تصور مورد لحاظ قرار می گیرد.
حال با این نگاه اگر به بررسی فیلم «قیچی» به عنوان نخستین ساخته بلند کریم لک زاده بیندازیم، به نقصان های بسیاری در فیلمنامه و اجرا می رسیم که تحمل دقایق این فیلم را دشوار می سازد. البته مواردی چون کند بودن ریتم که مورد اشاره اکثر یادداشت نویسان بی آگاه برای هر فیلمی با هر نوع ساختاری است، مدنظر این قلم نبوده چنان که کشدارترین فیلم های ارزنده سینمای جهان با توجیه نوع زمان بندی به کار رفته در آن مورد توجه ام برای تماشا بوده است که از جمله آن می توانم به آثار ساخته شده توسط فیلمساز قهار مجاری، بلاتار اشاره کنم. اما کسل بار بودن فیلم هایی همچون «قیچی» به دلیل نداشتن ساختار لازم برای پیشبرد هدف اولیه می باشد که حتی سکون و رخوت کاراکترش به دلیل نداشتن نقشه مناسب از سوی نویسنده و فیلمساز غایب و برای مخاطب غیر قابل پذیرش است. در این زمینه به دلیل مشابهت موضوعی فیلم «قیچی» با اثر شاخصی چون «دورافتاده»  Cast  Away ساخته رابرت زمکیس می توان وجود مغایرت های فنی میان این آثار را به عنوان دوری و نزدیکی سازندگانشان نسبت به مدیوم سینما دانست. برای نمونه در فیلم «دور افتاده» که درباره شرایط گرفتار آمده کاراکتری چون چاک نولاند(تام هنکس) در جزیره ای متروک است، شاهد فضای خاصی از زندگی زجرآور و در عین حال جذاب کاراکتر می شویم و فیلمساز به درستی از عناصر جغرافیایی و تنگناهای پیرامون به نفع روایت فیلم استفاده کرده است اما در فیلم «قیچی» اقامت تحت انتخاب کاراکتر در جزیره هرمز همراه با یکسری نماهای بیهوده و فضاسازی های تصنعی بوده و حتی استفاده از نمایش هایی از مراسم زار و جن ‌گیری هم نمی تواند در خدمت فیلم باشد.

انتهای پیام/

اضافه کردن دیدگاه جدید