شماره مطلب : 18315
زمان انتشار : 95/10/12 - 14:20 2017/1/1
یکی از مواردی که با کارگردان خیلی صحبت کردیم درباره انتخاب لباس برای شخصیت اصلی فیلم یعنی جلال بود که من همیشه پالتوی بلندی را برایش تصور می کردم تا بتواند انزوای شخصیت را بیشتر نشان دهد. در واقع طراحی لباس برای شخصیت جلال جهت نشان دادن فاصله ای بود که او با دیگران داشت و این که خود را بیگانه در جمع می دید
بابک پناهی در گفتگو با مهر:

«چراغ‌های ناتمام» به طراحی چندوجهی نیاز داشت

یکی از مواردی که با کارگردان خیلی صحبت کردیم درباره انتخاب لباس برای شخصیت اصلی فیلم یعنی جلال بود که من همیشه پالتوی بلندی را برایش تصور می کردم تا بتواند انزوای شخصیت را بیشتر نشان دهد. در واقع طراحی لباس برای شخصیت جلال جهت نشان دادن فاصله ای بود که او با دیگران داشت و این که خود را بیگانه در جمع می دید
  1. بابک پناهی طراح صحنه و لباس فیلم «چراغ های ناتمام» عنوان کرد که این فیلم به دلیل برخورداری از لوکیشن های زیاد، نیاز به یک طراحی چند وجهی داشت. به گزارش مهر، فیلم سینمایی «چراغ های ناتمام» ساخته مصطفی سلطانی تلاشی است برای روایتگری زندگی نویسنده ای که در جهان سرد امروز خود را گرفتار می بیند و از این رو دل به جهان خیال انگیزی می دهد که در آن طرح زیبایی از آرمان های اخلاقی چون ایثار، شهادت و مردانگی موج می زند. در میان همه عوامل «چراغ های ناتمام» می توان از طراحی صحنه و لباس فیلم یاد کرد و به همین دلیل برای رسیدن به دیباچه ای از چگونگی طرح های به نقش درآمده در فیلم «چراغ های ناتمام» پای صحبت های بابک پناهی، طراح صحنه و لباس  این فیلم نشستیم.
  2. بابک پناهی درباره طراحی صحنه و لباس این فیلم گفت: هر فیلمی شرایط و دشواری های خودش را دارد و حتی طراحی فیلم هایی با لوکیشن داخلی و به اصطلاح آپارتمانی هم شرایط خاصی را می طلبد و راحت نیست، اما فیلم «چراغ های ناتمام» به دلیل برخورداری از لوکیشن های زیاد، نیاز به یک طراحی چند وجهی داشت و من هم براساس مشورت و همفکری با کارگردان سعی کردم براساس فیلمنامه، ظرفیت های نقش و صحنه ها را در طراحی صحنه و لباس نشان دهم. وی با اشاره به فضای تخیلی در انتخاب نوع و شیوه چیدمان صحنه بیان کرد: همین فضای وهم‌انگیز و خیالی ما را به سمت طراحی خاص خود برد و من هم تلاش کردم آن بخشی که مربوط به کار من می شد و برای جلوه بخشی و فضاسازی صحنه لازم بود به درستی طراحی کنم. در مواردی دیگر مانند نور صحنه و تصحیح رنگ هم مشورت هایی به کارگردان می دادم و در مجموع با توجه به زبان مشترکی که میان عوامل جاری بود به اجرای مورد نظر رسیدیم. البته برای من بخش رئال فیلم بیشتر قابل توجه بود زیرا در طراحی صحنه بخش واقعی فیلم بیشتر به سمت مستندسازی می رویم و براساس فضاسازی های متناسب با دوره‌ای که فیلم روایت می‌کند لازم است آکسسوار مناسبی را شکل دهیم. برای همین فضای مورد نظر و ابعاد شخصیتی و وجود فضای خیالی مهم بود تا فیلم دربیاید. «چراغ های ناتمام» به دلیل برخورداری از لوکیشن های زیاد، نیاز به یک طراحی چند وجهی داشت. من هم براساس مشورت و همفکری با کارگردان سعی کردم براساس فیلمنامه، ظرفیت های نقش و صحنه ها را در طراحی صحنه و لباس نشان دهم.
  3. پناهی درباره انتخاب لوکیشن ها اظهار کرد: براساس فیلمنامه و نیازهایی که برای شخصیت پردازی لازم بود، به لوکیشن مورد نظر رسیدیم و بعد از این که از مکان های مختلف دیدن کردیم در نهایت به انتخاب خود رسیدیم، اما لازم بود برای رسیدن به فضای مورد نظر تغییراتی در فضا ایجاد کنیم، برهمین  اساس بسیاری از موارد را بازسازی کردیم. به عنوان مثال خانه شخصیت اصلی فیلم را خیلی تغییر دادیم تا به شخصیت جلال یکی از شخصیت های داستان نزدیک شود. وی افزود: بیشتر سعی کردیم براساس خلوت و تنهایی شخصیت به طراحی دست بزنیم و مقداری هم فضای خانه را سنتی می دیدیم و برای همین بخشی از خانه را آجرکاری کردیم. از طرفی ما باید داخل خانه را به گونه ای طراحی می کردیم که خانه به تنهایی بتواند شخصیت پیدا کند. پناهی با اشاره به طراحی محل کار جلال توضیح داد: ما قرار گذاشتیم که اتاقِ شخصیت اصلی فیلم را طوری نشان دهیم که انگار جلال میان کتاب ها گم شده است و حتی برای این کار به سمت اغراق هم رفتیم چون برای نشان دادن شخصیت فیلم لازم بود تا انزوای شخصیت را نشان دهیم. درباره یکی از مکان های فیلم با عنوان لوکیشن سوزنبان در شمال هم سعی کردیم تغییراتی برای رسیدن به فضای گذشته در آن ایجاد کنیم چون آن بخش مربوط به چند سال پیش بود و برای همین اقدام به بازسازی لوکیشن ها کردیم و حتی علمک های مربوط به نگهبانی را هم ساختیم.
  4. این طراح صحنه در بخش دیگر از صحبت هایش با اشاره به نحوه تعامل با عوامل به خصوص با کارگردان و مدیر تصویربرداری بیان کرد: یکی از شانس های خوب ما حضور اشکان اشکانی به عنوان مدیر فیلمبرداری بود که واقعا با نور و قابی که داشت، طراحی ما را جلای بهتری داد. خوشبختانه تعامل لازم میان گروه وجود داشت مثلا طراح گریم قبل از انجام کارش با من گفتگو کرد و من هم این تعامل را با افراد دیگر گروه داشتم که البته بیشتر با اشکان اشکانی بود.
  5. وی درباره طراحی لباس بازیگران به خصوص شخصیت اصلی فیلم «چراغ های ناتمام» اظهار کرد: برای انتخاب نوع، رنگ و مدل لباس ها هم براساس وضعیت روحی و رفتاری شخصیت های فیلم پیش رفتیم. یکی از مواردی که با کارگردان خیلی صحبت کردیم درباره انتخاب لباس برای شخصیت اصلی فیلم یعنی جلال بود که من همیشه پالتوی بلندی را برایش تصور می کردم تا بتواند انزوای شخصیت را بیشتر نشان دهد. حتی برای انتخاب کیف هم این دقت را انجام دادیم تا به جای انواع کیف ها حتما کیفی را برایش در نظر بگیریم که آن را زیر بغل بگیرد. در واقع طراحی لباس برای شخصیت جلال جهت نشان دادن فاصله ای بود که او با دیگران داشت و این که خود را بیگانه در جمع می دید و ما با نوع پوششی که برایش انتخاب کردیم، ناامنی اش را در جامعه بروز دادیم.
  6. پناهی در پایان درباره طراحی لباس کاراکتری که شقایق فراهانی بازی می کند، بیان کرد: در مورد شخصیتی که شقایق فراهانی بازی کرد هم با توجه به شمایل کاراکتر رفتار کردیم. شخصیتی که دارای صبوری و آرامش است و عنصر زنده آن خانه غبار گرفته محسوب می شود و در واقع موجب ایجاد زندگی و سرزندگی خانواده می شود و ما این مسایل را در طراحی و رنگ لباس های این کاراکتر در نظر گرفتیم.
  7. فیلم «چراغ‌های ناتمام» به کارگردانی مصطفی سلطانی است که در آن مجید صالحی، شقایق فراهانی، حسین مهری، الهام نامی، حسین ملکی، علیرضا استادی و داریوش ارجمند به ایفای نقش می‌پردازند. نسخه ای از این فیلم به دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ارائه شده است.
منبع: مهر

اضافه کردن دیدگاه جدید