شماره مطلب : 18425
زمان انتشار : 95/10/20 - 11:24 2017/1/9
آوینی فیلم- با اعلام 28 فیلم بخش مسابقه سی و پنچمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران شمارش معکوس برگزاری جشنواره و هیجان اینکه سیمرغ ها بر شانه های چه کسی خواهد نشست آغاز شد. فیلم‌های سینمایی «چراغ‌های ناتمام» به کارگردانی مصطفی سلطانی و «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی چراغ آثار دفاع مقدسی را در جشنواره روشن نگه داشته‌اند
رنگین کمانی از فجر در راه است

«چراغ های ناتمام» چراغ جشنواره را روشن می کند

آوینی فیلم- با اعلام 28 فیلم بخش مسابقه سی و پنچمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران شمارش معکوس برگزاری جشنواره و هیجان اینکه سیمرغ ها بر شانه های چه کسی خواهد نشست آغاز شد. فیلم‌های سینمایی «چراغ‌های ناتمام» به کارگردانی مصطفی سلطانی و «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی چراغ آثار دفاع مقدسی را در جشنواره روشن نگه داشته‌اند

در این دوره با اعلام اسامی طبق روال گذشته شاهد واکنش‌هایی با ادبیات درست و یا نادرست بودیم که البته بعضا طبیعی و مسبوق به سابقه است. چرا که از بین حدود یکصد اثر، حدود 70 فیلم به بخش مسابقه راه نیافته‌اند. هر رسانه‌ بنا بر سیاست خود و تفکری که در پیش گرفته است به دنبال آثار همسو با خود می‌گردد و با کمرنگ بودن آنها در جشنواره دست به قلم می‌شود و یا نسبت به حذف فیلم فیلمساز مورد علاقه‌اش واکنش نشان می‌دهد و برای یک فیلم گاهی یک جشنواره و عواملش را محکوم می‌کند، حکم‌های یک قاضی رسانه‌ای که چون همه چیز را نمی‌داند احتمالا به اشتباه به روی کاغذ می‌چرخد.

*جوان‌ها با 14فیلم پیشتاز جشنواره فیلم فجر

در این دوره از جشنواره شاهد حضور 9 فیلم اولی در بخش مسابقه هستیم که رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند که البته با احتساب 5فیلم دومی و یک انیمیشن باید گفت 15کارگردان جوان تازه نفس در این دوره از جشنواره فیلم فجر با هم رقابت خواهند کرد.

فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها» (منیر قیدی)، «مادری» (رقیه توکلی)، «ایتالیا ایتالیا» (کاوه صباغ زاده)، «انزوا » (مرتضی علی عباس میرزایی)، آذر (محمد حمزه‌ای)، «تابستان داغ» (ابراهیم ایرج زاد)، بیست و روز بعد (محمدرضا خردمندان)، پشت دروازه بهشت (علی نوری اسکویی)، «چراغ‌های ناتمام» (مصطفی سلطانی)  و فیلم دومی‌هایی چون وحید جلیلوند با فیلم «بدون تاریخ، بدون انقضاء»، «نیمروز» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، «سد معبر» به کارگردانی محسن قرایی، «سهیلا شماره 17» به کارگردانی (محمود غفاری) و یک انیمیشن با عنوان «پشت دروازه بهشت به کارگردانی علی نوری اسکویی با قدرت در جشنواره حضور پیدا کردند و به نوعی می‌توان گفت با شجاعت هیأت انتخاب این دوره جوانان جشنواره را فتح کردند.

*دو فیلم اولی چراغ دفاع مقدس را روشن نگه داشتند

 در این دوره شاهد دو فیلم دفاع مقدسی هستیم که در این زمینه‌هم فیلم اولی ها پیشتاز هستند فیلم‌های سینمایی «چراغ‌های ناتمام» به کارگردانی مصطفی سلطانی و «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی هستیم. این دو فیلم اولی چراغ آثار دفاع مقدسی را در جشنواره روشن نگه داشته‌اند.

*یک فیلم اولی، یک فیلم کودک

در ادامه در حوزه کودک تنها یک فیلم با عنوان «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمد رضا خردمندان توانسته به بخش مسابقه ورود پیدا کند که با توجه به میزان تولید در این ژانر سینمایی و تعداد آثار راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران خود نیز می‌تواند تنوع و رنگ دیگری به جشنواره دهد. این اثر نیز توسط یک فیلم اولی رنگ دیگری به جشنواره فیلم فجر داده است.

*حضور یک فیلم کمدی توسط یک کارگردانِ امتحان پس داده

در حوزه سینمای کمدی نیز با یک فیلم در این دوره قرار است جشنواره میر خود را پیش بگیرد. فیلم سینمایی «گشت 2» به کارگردانی سعید سهیلی یک اثر کمدی اجتماعی است این فیلم قرار بود ادامه دهنده «گشت ارشاد» باشد که در نهایت نام فیلم تغییر کرد و به «گشت 2» تبدیل شد. با حضور این فیلم نیز رنگ متفاوت دیگری به پرده سینما در جشنواره فیلم فجر می‌تابد. سهیلی در این نوع آثار امتخان خود را پس داده آنچنان که می‌توان پیش بینی کرد این اثر نیز مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

*جشنواره رنگین کمانی با حضور پیشکسوتان سینما

با توجه به حضور چشم‌گیر نسل جوان می‌توان پیشکسوتانی را در این دوره دید که در کنار آنها به رقابت خواهند پرداخت. کارگردانانی چون مسعود کیمیایی با فیلم «قاتل اهلی»، پوران درخشنده با فیلم «زیر سقف دودی»، همایون اسعدیان با فیلم «یک روز بخصوص»، مسعود جعفر جوزانی با فیلم «پشت دیوار سکوت، فریدون جیرانی با فیلم «خفه‌گی» و علیرضا داود نژاد با فیلم «فراری» در این دوره کنار جوان‌تر ها با تجریه‌ای بیشتر آثارشان را برای قضاوت به نمایش می‌گذارند. حضور پیشکسوتان سینما در کنار جوان ها می‌تواند یک جشنواره رنگین کمانی را برای امسال رقم بزند که تمام سلیقه‌ها را پوشش دهد.

*حضور یک انیمیشن در فجر یعنی روند رو به رشد این عرصه

در این دوره نیز یک انیمیشن سینمایی در جشنواره حضور دارد با نام «پشت دروازه بهشت» به کارگردانی علی نوری اسکویی که خود می‌تواند تنوع خوبی برای مخاطبین فیلم در کاخ جشنواره باشد اما این سوال مهم و اساسی پیش می‌اید این فیلم چگونه و در چه بخش‌هایی قرار است با سایر آثار که در گونه‌ای دیگر از سینما ساخته و پرداخته شده‌اند رقابت کند قطعا بخش‌هایی وجود دارد که قابل رقابت نخواهد بود و دست عوامل سازنده این فیلم از سیمرغ دور خواهد ماند. اما همین حضور می‌تواند نوید روند رو به رشد انیمیشن سینمای ایران باشد.

*تنوع در ساختار با 3 فیلم در فجر

اما در ادامه بر اساس شنیده‌ها و خبرهایی که از فیلم‌ها پیشتر شنیده شده است و گفته‌ یکی از افراد حاضر در هیأت انتخاب سه فیلم سینمایی تقریبا ساختاری جدید و متفاوت را دارا هستند که برای مخاطب سینمای ایران می‌تواند جذابیت داشته باشد و شکلی از تنوع را به وجود بیاورد. فیلم سینمایی «نگار» به کارگردانی رامبد جوان، «ایتالیا ایتالیا» به کارگردان کاوه صباغ‌زاده، و «انزوا» به کارگردانی مرتضی امیر عباس میرزایی آثاری هستند که در کارگردانی و پرداخت به سوژه تنوع قابل توجهی را وارد فضای سینمای ایران و جشنواره پیش رو کرده‌اند. البته «خفه‌گی» به کارگردانی فریدون جیرانی را نیز می‌توان در این دسته بندی جای داد. این اثار نیز به رنگین‌تر شدن جشنواره می‌توانند کمک کنند.

در این دوره تنها فیلم‌های سیاسی و انقلابی جشنواره را می‌توان «ماه گرفتگی» به کارگردانی مسعود اطیابی است که پیش بینی می‌شود مهم‌ترین حاشیه این دوره از جشنواره فیلم فجر همین باشد و حرف و بحث‌هایی که حول محور آن شکل خواهد گرفت. 

*آشنایی یک جشنواره انقلابی با یک فیلم انقلابی

«ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمد حسین مهدویان جوانی که با ساخت «ایستاده در غبار» نیز پدیده ای را به وجود آورد که همگان او را تحسین کردند. حالا این بار مهدویان با یک اثر انقلابی جشنواره فیلم فجر را با معنای اصلی زمان برگزاری‌اش که مرتبط با انقلاب است آشنا می‌کند.

*احتمال پدیده شدن دو فیلم در فجر 35

در سال گذشته فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی توانست توجه همه را جلب کند و تبدیل به پدیده سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران شود. شنیده ها و واکنش‌هایی که از هیأت انتخاب و افرادی که فیلم را دیده‌اند گویای این است که فیلم سینمایی «تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاده و «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمد حسین مهدویان توانایی این را دارند که پدیده سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران شود. مهدویان نیز در برنامه «هفت» گفته بود که این اثرش یک فیلم رئال و واقعی است که ویژگی‌های خاصی دارد.

*رنگین کمان فیلم اولی‌ها در فجر 35

نکته قابل توجه که هنوز سینمای ایران درگیر آن است و باید آن را مورد بررسی بیشتری قرار داد این است که چرا بیشتر آثار سینمای ایران در گونه اجتماعی و یا کمدی ساخته می‌شوند. گونه‌های سیاسی، جنایی، وحشت، علمی تخیلی و ... در سینمای ایران کمرنگ هستند و گاهی هم که ساخته می‌شوند فیلم‌ها مورد تمسخر قرار می‌گیرند چرا که کیفیت آثار با آنچه که مخاطب در سینمای جهان دیده فرسنگ‌ها فاصله دارد، اما با این وجود طیف رنگی متنوعی در جشنواره امسال با انتخاب فیلم‌ها به وجود آمده است که فیلم اولی‌ها در آن نقش بسیار مهمی دارند.

 

منبع: فارس

اضافه کردن دیدگاه جدید