شماره مطلب : 18555
زمان انتشار : 95/11/10 - 16:06 2017/1/29
کوروش زارعی در گفت و گو با «آوینی فیلم» درباره آثار جشنواره تئاتر فجر گفت: «مسئولان تئاتر در این زمینه نتوانستند کاری انجام دهند و متاسفانه رویکردها نسبت به مضامین انقلابی کمرنگ و حتی محوشده است.»
گفت و گوی «آوینی فیلم» با کوروش زارعی کارگردان تئاتر و مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره جشنواره تئاتر فجر

آثار ارزشی به لحاظ فنی هم باید درجه یک باشد

کوروش زارعی در گفت و گو با «آوینی فیلم» درباره آثار جشنواره تئاتر فجر گفت: «مسئولان تئاتر در این زمینه نتوانستند کاری انجام دهند و متاسفانه رویکردها نسبت به مضامین انقلابی کمرنگ و حتی محوشده است.»

گروه فرهنگی «آوینی فیلم»- مرتضی اسماعیل دوست: جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر آخرین روزهایش را با نمایش آثاری در بخش های مختلف سپری می کند و بعد از تماشای بخش اعظمی از آثار این دوره حالا می توان قضاوتی کامل تر همراه با نگاهی کارشناسانه به مهم ترین رویداد حوزه هنرهای نمایشی کشور داشت. بدین منظور به گفت و گو با هنرمند شناخته شده تئاتر کشورمان پرداختیم؛ کوروش زارعی که آثار بسیاری را به صحنه برده و این روزها بیشتر در حوزه مدیریتی تئاتر فعالیت می کند. این کارگردان و کارشناس حوزه نمایشی که اکنون به عنوان مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فعالیت می کند و قرار است دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج از 26 بهمن ماه با دبیری وی برگزار شود، درباره چشم انداز جشنواره تئاتر فجر به «آوینی فیلم»، گفت: «جشنواره تئاتر فجر، ویترین یک سال تئاتر این مملکت است و جدا از تنوع ژانرها باید بتواند براساس اهداف نظام و انقلاب اسلامی عمل کند و متناسب با عنوان فجر بتواند آثاری در راستای ارزش های انقلاب اسلامی را به نمایش درآورد. مسئولان تئاتر و همه ما باید با کمک هم کاری کنیم که این اهداف شکل بگیرد تا شاهد جشنواره ای باشیم که متناسب با دغدغه های انقلاب و مردم مومن و انقلابی مان باشد.»
کوروش زارعی ضمن اشاره به این که هنرمند تئاتر باید بتواند بازگوکننده دغدغه های مردمان اصیل سرزمین خود باشد، افزود: « باید هنرمند برای مردم کار کند و مسئولان تئاتر باید در مسیری متناسب با ارزش ها حرکت کنند. از این نظر جشنواره تئاتر فجر باید بتواند بسیار بیشتر در خدمت آرمان ها و ارزش های نظام اسلامی ایران باشد و به تربیت و حمایت از حوانان هنرمند و با استعداد انقلابی بپردازد. به نظرم نیاز به زمان است تا آثار خوب انقلابی به کمک هنرمندان خلاق و متعهد ایجاد شود و باید مسئولان تئاتر در این زمینه کوشا باشند.» از کوروش زارعی که در سال های گذشته آثاری را در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه برده بود، در پاسخ به این که آثار این دوره از جشنواره را به لحاظ مفاهیم به کار رفته چگونه می بیند، عنوان کرد: «من همه آثار را نتوانستم ببینم و باید دانست که جشنواره تئاتر گزیده ای از همه نوع ژانر و موضوع در تئاتر کشور است و به نظرم بودند آثار خوبی که توانستند در این جشنواره به روی صحنه بروند. برای نمونه جدا از محصولات انجمن تئاتر دفاع مقدس ما امسال از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در جشنواره تئاتر فعال بودیم و حدود 6 اثر نمایشی در بخش مرور جشنواره و 3 نمایش خیابانی داشتیم که نمایش های صحنه ای شامل: «قاقمان» تولید مرکز حوزه هنری استان قزوین، «مرگ آنجلها» از آمل، «خوب بد زشت» از تهران که درباره شهدای مدافع حرم بوده و پیش از جشنواره در سالن حوزه هنری به اجرا رفته بود و «چهل گیس و حسن کچل» که اوایل امسال در سالن حوزه به اجرا رفته بود، می باشد.»
این هنرمند ارزشی ادامه داد: «الحمدالله حضور حوزه هنری در جشنواره تئاتر پُررنگ بوده و با توجه به این که این جشنواره، آوردگاهی حرفه ای است می تواند برای شکوفایی هنرمندان ما موثر باشد و ما باید کیفیت آثار خود را بالا ببریم تا در سال های آینده با ارتقای کیفیت، سهم بیشتری در جشنواره داشته باشیم. ما وظیفه داریم در عرصه هنر انقلابی بتوانیم به لحاظ تکنیکی آثار ارزشمندی تولید کنیم و در آن حالت دیگر بهانه ای نزد آن روشنفکرنماها پیش نمی آید که نسبت به آثارمان واکنش نامناسبی داشته باشند.»
کوروش زارعی در خصوص برخی آثار جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر که به لحاظ مفهومی همراه با عدم رعایت خط قرمزهای شرعی و عرفی جامعه بوده است، به «آوینی فیلم» گفت: «خدمت تان عرض کنم که همان مشکلاتی که در جشنواره های فیلم و موسیقی وجود دارد در تئاتر هم جاری است و باید طوری برنامه ریزی شود که شاهد نمایش هایی متناسب با ارزش های والای انقلاب باشیم. دلیل دورماندن از این شرایط اولا به این برمی گردد که مسئولان تئاتر در این زمینه نتوانستند کاری انجام دهند و متاسفانه رویکردها نسبت به مضامین انقلابی کمرنگ و حتی محوشده بوده است.» این کارشناس تئاتر ادامه داد: «مساله دوم این است که متاسفانه برخی از هنرمندان دغدغه مند چندان به کیفیت آثار خود توجه نمی کنند. برای نمونه بسیاری از نمایشنامه هایی که در حوزه هنری به دستم می رسد فاقد ارزش های لازم هنری هستند. در حالی که اعتقادم این است که کار ارزشی به لحاظ فنی هم باید درجه یک باشد. از این نظر باید کار خوب و موثر انجام داد تا کسی نتواند مانع فعالیت های ما شود.»

اضافه کردن دیدگاه جدید