شماره مطلب : 18559
زمان انتشار : 95/11/11 - 09:44 2017/1/30
آوینی فیلم- مسعود فراستی در اولین ویژه برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر که به طور زنده از برج میلاد پخش می شد، فیلم «ایتالیا ایتالیا» را ضعیف خواند. در این برنامه فیلم اِو(خانه) نیز مورد نقد قرار گرفت اما نکته مهم عدم نقد فیلم «خانه دیگری» بود که بهروز افخمی مشاور آن است و طبق گفته منتقدان، این فیلم دیده نشد!
همراه با جشنواره سی و پنجم فیلم فجر

فراستی علیه «ایتالیا ایتالیا»

آوینی فیلم- مسعود فراستی در اولین ویژه برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر که به طور زنده از برج میلاد پخش می شد، فیلم «ایتالیا ایتالیا» را ضعیف خواند. در این برنامه فیلم اِو(خانه) نیز مورد نقد قرار گرفت اما نکته مهم عدم نقد فیلم «خانه دیگری» بود که بهروز افخمی مشاور آن است و طبق گفته منتقدان، این فیلم دیده نشد!

مسعود فراستی در اولین ویژه برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر که به طور زنده از برج میلاد پخش می شد، فیلم «ایتالیا ایتالیا» را ضعیف خواند. در این برنامه فیلم اِو(خانه) نیز مورد نقد قرار گرفت اما نکته مهم عدم نقد فیلم «خانه دیگری» بود که بهروز افخمی مشاور آن است و طبق گفته منتقدان، این فیلم دیده نشد! البته بهروز افخمی در بخش گفت و گو و پیش از میز نقد با دعوت از عوامل این فیلم اولی به گفت و گویی دوستانه درباره این فیلم پرداخته بود!
اما در میز نقد برنامه «هفت» یک قول بی منطق عنوان شد که طوری نقد نشود که داستان فیلم لو برود! این مساله عملا شرایط نقادی را از فیلم ها دور کرده و فضایی سرد را حاکم ساخت. با این حال مسعود فراستی در نقد فیلم «ایتالیا ایتالیا» همچنان نظرات منفی خود را ارائه کرد و درباره این فیلم اولی گفت: «بنظرم فیلم اینکه شبیه فیلم های دیگر نیست ظاهر قضیه است اما در 63 دقیقه ای که من دیدم در باطن کاملا شبیه فیلم های دیگر است! فیلم اصلا درباره ایتالیا نیست. همه حرف هایی که درباره ایتالیا می زند، درنمی آید.» فراستی که در دقیقه 63 از سالن سینما خارج شده بود، ادامه داد:«اساسا فیلم، باید فیلم مرد می بود و او ساخته می شود. همه کارهایی که فیلمساز می کند، نمی دهد مردی که در یک صحنه فیلمبرداری عاشق شود و از آرزویش دور شود. فیلم هرچه جلو می رود عشق، جدایی و غافلگیری نهایی را نمی دهد. نمی فهمم... . قطعا حق با من است. وقتی تو یک ساعت از فیلمی را می بینی تمام شاکله اش در دست توست. مهمتر از آنکه چه می خواهد بگوید، این است که در ادامه چه می توان بکند؟ چه قدر بلد است؟ کارگردان اصلا دوربین نمی شناسد، حداقل میزانسن نمی داند. فیلمساز اولی ما صحنه هایی را بی خودی اسلوموشن می کند. اگر به فانتزی تبدیل شود درست است. اما حس فاتنزی به ما نمی دهد!»
در حالی که سعید قطبی زاده دیگر منتقد برنامه از فیلم «ایتالیا ایتالیا» به نیکی یاد کرده و آثار اکران شده در اولین روز برج میلاد را امیدوارکننده دانست، فراستی درباره «ایتالیا ایتالیا» ادامه داد: «فیلمنامه به شدت سر مسائلی که اهمیتی ندارد، کش می آید. در عوض سر مسائل مهمی مثل بارداری زن به سرعت رد می شود. فیلمساز به خیال همین خیال پردازی ها، فیلم را به ویدیو کلیپی بلند با صدای بالا تبدیل کرده است که باقی در میان آن جای داده شده است.
مسعود فراستی همچنین در بخشی از نقدش به فیلم اِو(خانه) که به زبان ترکی و با زیرنویس فارسی ارائه شد، عنوان کرد: «فیلم بنظر می رسد برای مخاطب عام نیست. چون نمی شود 70 دقیقه زیرنویس بخوانی! یعنی یک ثانیه بدون دیالوگ نیست. همین نشان می دهد که یک فیلم تجربی غیرحرفه ای برای مخاطب خاص است. کسی که ترکی بلد نباشد کاری نمی تواند بکند و تنها باید زیرنویس بخواند. مشکل فیلم غیر از مسئله توضیح اینکه چه می خواهد بگوید، در چگونه گفتن ناتوان است. فیلمساز جز حفظ راکورد در سکانس طولانی ابتدایی، چیز خاص دیگری ندارد. جاهایی از دیالوگ عین واقعیت است. سینمای ما در بهترین حالت به شدت نزدیک به آنچه می شود که در جامعه است و باید از اتاق بیرون بروی«.

اضافه کردن دیدگاه جدید