شماره مطلب : 18794
زمان انتشار : 95/12/24 - 16:41 2017/3/14
آوینی فیلم- در «نام تمام مادران...» شاهد روایتی سیاه نما از زنان مختلف جامعه ایرانی هستیم که با نگاهی فمینیستی هر یک روایتی از غارت احساس خود را از سوی مردان مطرح می کنند!
نگاهی به چند نمایش مساله دار این روزها

فضای ولنگار تئاتر!

آوینی فیلم- در «نام تمام مادران...» شاهد روایتی سیاه نما از زنان مختلف جامعه ایرانی هستیم که با نگاهی فمینیستی هر یک روایتی از غارت احساس خود را از سوی مردان مطرح می کنند!

در روزهایی که بیشتر حجم اخبار فرهنگی معطوف به جریان سینمایی است، در گوشه و کنار شهر جریان خزنده و آرام ولنگاری در تئاتر با ارائه آثاری نامناسب برای جامعه ایرانی در حال پیشروی است و این خطری مهم و اساسی است و نیاز به نظارت مسئولان امر و تذکر رسانه های متعهد و اخلاق مدار دارد. این روزها اجرای نمایش محمد رحمانیان با عنوان «نام تمام مادران...» در سالن کنش معاصر، نکاتی پرسش برانگیز می سازد و سابقه سیاسی و آثار پیشین نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی که برخی در ضدیت با دین قرار داشت، حالا در نمایشی که درباره فاطمه زهرا(س) است؛ پرسش برانگیز است. جدا از فضای حواشی و پشت صحنه این نمایش، آن چه در داخل این اثر می گذارد نگاهی کاملا مغایر با اندیشه های دینی دارد و درباره یک گروه فیلمسازی است که برای تولید اثری درباره حضرت فاطمه (س) آماده می‌ شوند اما رحمانیان نام متبرک بانوی گرانقدر اسلام را دست مایه ای برای انواع تیره گی های ذهنی خود ساخته و در «نام تمام مادران...» شاهد روایتی سیاه نما از زنان مختلف جامعه ایرانی هستیم که با نگاهی فمینیستی هر یک روایتی از غارت احساس خود را از سوی مردان مطرح می کنند! زنانی که مورد طمع مردان قرار گرفته و مورد تجاوز قرار گرفته و انواع مصیبت ها مانند سقط‌ جنین را از سر گذرانده اند! این نمایش در حالی بدون هرگونه واکنشی از سوی اهالی رسانه روی صحنه می رود که انتخاب نام و عنوانی مقدس برای چنین اثر سیاهی جای نقد باقی می گذارد.
دیگر نمایشی که امروز آخرین اجرای خود را در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می برد، «جیم جام جسی» به نویسندگی و کارگردانی یسنا پورسینا از گروه نمایش «تئاتر شاپو» است که خالق اثر با دست مایه قرار دادن مردی کندذهن به نام «جیم»، یک نوع ارتباط نامناسب را در صحنه تئاتر پیش روی مخاطبان عموما جوان قرار می دهد! رابطه این مرد با همسرش؛ «جسی» و ورود «دکتر جوزف» که به دنبال ارتقای ذهن خفته «جیم» است گاه فضایی نامتعارف را پدید می آورد. آن چه پیداست صحنه مقدس تئاتر چنان ارزشمند و جای عرضه عناصری انسانی و اخلاقی است که باید از هرگونه موارد غیراخلاقی دور مانده و روایت گر نگاهی ارزشی باشد چنان که نمایش «ترن» با اجرای حمیدرضا آذرنگ که در سالن اصلی تئاتر شهر آخرین روزهای اجرای خود را می گذراند، روایتی ساده و مناسب در زمینه فضای دفاع مقدس و افراد مرتبط را فراهم می سازد.
نمایش دیگری که در این یادداشت می توان مورد نقد قرار داد نمایش «مافیا» به کارگردانی افروز فروزند است که حتی برای بازارگرمی به سراغ اصغر فرهادی؛ فیلمساز اسکاری رفت و نظر مثبت فرهادی از این نمایش را در تیزر تبلیغاتی خود جای داد! نمایش «مافیا» با طراحی لباس نامناسب بازیگران می خواهد به ظاهر می خواهد بازگوکننده رئالیسم اجتماعی باشد و کارگردان در این نمایش همانند آثار فرهادی به دنبال نمایان ساختن مفاهیمی چون دروغگویی و ریاکاری در جامعه است.

منبع: آینه نیوز

اضافه کردن دیدگاه جدید