شماره مطلب : 18994
زمان انتشار : 96/1/29 - 13:52 2017/4/18
آوینی فیلم - «نشست تخصصی انیمیشن» استاد بهرام عظیمی، کارتونیست و فیلمساز آثار انیمیشن با حضور علاقمندان به سینما در سالن اصلی سینما فلسطین برگزار شد. کارگردان فیلم «تهران 1500» در این نشست از طریق به تصویردرآوردن آثاری مرتبط با حوزه انیمیشن به انتقال تجربیات مفید خود پرداخت و این نشست را به 2 بخش فیلمنامه نویسی و کارگردانی در آثار انیمیشن تقسیم کرد. بهرام عظیمی با تاکید بر این که توجه به طراحی و کاریکاتور در انجام فعالیت های انیمیشن بسیار موثر است، اقدام به نمایش برخی از طرح ها و آثار کوتاه خود کرد
گزارش نشست تخصصی انیمیشن با حضور بهرام عظیمی در جشنواره فیلم «سما»

یک هنرمند هیچ وقت از شکست نباید بترسد

آوینی فیلم - «نشست تخصصی انیمیشن» استاد بهرام عظیمی، کارتونیست و فیلمساز آثار انیمیشن با حضور علاقمندان به سینما در سالن اصلی سینما فلسطین برگزار شد. کارگردان فیلم «تهران 1500» در این نشست از طریق به تصویردرآوردن آثاری مرتبط با حوزه انیمیشن به انتقال تجربیات مفید خود پرداخت و این نشست را به 2 بخش فیلمنامه نویسی و کارگردانی در آثار انیمیشن تقسیم کرد. بهرام عظیمی با تاکید بر این که توجه به طراحی و کاریکاتور در انجام فعالیت های انیمیشن بسیار موثر است، اقدام به نمایش برخی از طرح ها و آثار کوتاه خود کرد

گفت: «من به صورت تجربی توانستم انیمیشن را یاد بگیرم و شرایط مختلف باعث شد خیلی جدی به این کار بپردازم.» وی ادامه داد: «در کاریکاتور باید ایده، موضوع، طراحی کاراکتر، طراحی لباس، نورپردازی و موارد مختلفی را رعایت کرد و کارگردان به هماهنگی این عناصر می پردازد. هر چقدر درک فرد در طراحی کارتون بیشتر باشد بهتر می توان ایده های خود را پیاده کرد و موفق تر بود.» بهرام عظیمی در ارتباط با تاثیر کارتون بر انیمیشن، گفت: «99 درصد فعالان حوزه انیمیشن، کارتونیست هستند و اکثر فعالان این حوزه طراحی بلد هستند.» کارگردان شخصیت های ماندگار حوزه انیمیشن در نشست تخصی انیمیشن جشنواره «سما» به ارائه برخی از طرح ها و آثارش که با موضوعات مختلفی مانند مهاجرت به اجرا درآمده بود، پرداخت و عنوان کرد: «سن، تجربه و خلاقیت در این کار مهم است. مثلا من به دلیل رشته تحصیلی علاقه به خودرو داشتم و بعدها همان تجربه به من برای ساخت انیمیشن های راهنمایی و رانندگی و ساخت شخصیت هایی مانند «سیا ساکتی» و «داود بی خطر» کمک کرد.»

بهرام عظیمی با اشاره به اهمیت «سوژه» در ساخت آثار انیمیشن گفت: «نویسنده باید بتواند با بطن جامعه و با افراد مختلف ارتباط داشته باشد و بتواند از ویژگی های شخصیتی آن ها استفاده کند.» بهرام عظیمی تقلید و کپی کاری در آثار هنری را ناپسند دانست و فیلمسازان جوان را به خلاقیت در فیلمسازی دعوت کرد و افزود: «گاهی ایده ای به ذهن آدم می رسد و حتی می تواند زندگی اش را تغییر دهد. اما نباید از همان روش و نگاه فیلمسارانی که موفق شدند، استفاده کند. مثلا در جشنواره فجر سال گذشته خیلی از فیلم ها از فیلم «ابد و یک روز» که در دوره قبلش کلی جایزه گرفته بود تقلید کردند و با وجودی که من این فیلم را خیلی دوست دارم اما دلیل نمی شود که دنباله هایی برای این فیلم ها ساخته شود.» وی افزود: برخی حتی برای انتخاب نام اثرشان هم از فیلم های موفق تقلید می کنند. شما سعی کنید که دنباله رو نباشید. گاهی سال ها فیلمنامه می نویسید و موفق نمی شوید اما یک ایده باعث می شود که اتفاق خوبی در مسیر کاری تان پیش بیاید، پس ایده و خلاقیت مساله مهمی در هر کاری است.»

بهرام عظیمی که از مهم ترین عوامل حرفه ای انیمیشن است، در ادامه پیشنهاداتی را از طریق بیان خاطرات شخصی خود به حضار جلسه ارائه کرد و گفت: «در استندآپ کمدی هم می بینیم که خیلی ها با بال و پر دادن به خاطرات خود مردم را سرگرم می کنند. همان خاطرات جالب می تواند تبدیل به بخشی از یک فیلم شود.» عظیمی در ادامه به بیان خاطرات خود از سفر به کربلا همراه با کاروان «چهلچراغ» پرداخت و گفت: «آن سفرم که خیلی ارزشمند بود، بازتاب خیلی زیادی در رسانه ها پیدا کرد و برخی تعابیر مختلفی برایم به وجود آوردند که برایم همراه با خاطره بود. خیلی ها در ایران از این خبر اطلاع پیدا کردند و تازه از هواپیما خارج شده بودم که دیدم برخی از دوستانم با من تماس گرفتند. بعدها هم در این خصوص در جمع مردم خاطرات مناسبی برایم پیش آمد.» عظیمی در ادامه خاطراتی را هم از سفرهای خارجی خود عنوان کرد و با ذکر خاطره ای از یکی از فعالان جهانی صنعت انیمیشن درباره الگوبرداری آثار انیمیشن از سینمای کمدی کلاسیک، گفت: «جزئیاتی فیلم های کمدی کلاسیک در بسیاری از ژانرهای دیگر وجود ندارد و هالیوود از جزئیات موقعیت آن ها استفاده کرد. در انیمیشن توجه به جزئیات می تواند جالب باشد وگرنه در کلیات آثار زیادی شبیه هم هستند.» بهرام عظیمی در پایان این نشست، موفقیت اثر هنری را در گروی ایمان و باور قلبی سازنده اش دانست و در پاسخ به سوال یکی از حضار، گفت: «موفقیت هر اثر هنری به موارد مختلفی ارتباط دارد که یکی از مهم ترینش وجود دین و ایمان و داشتن صبوری است. من قبلا که کاریکاتور می کشیدیم به سراغ خدا می رفتم و نماز می خواندم و از او می خواستم به من کمک کند. جوایز زیادی که من گرفتم جد از سوژه هایی که داشتم همه براساس التماس از خداوند و کمک او بود. از طرفی یک هنرمند هیچ وقت از شکست نباید بترسد و من بارها زمین خوردم اما شکر خدا توانستم با ایمان و پشتکار و صبوری دوباره بلند شوم.»

اضافه کردن دیدگاه جدید