شماره مطلب : 20245
زمان انتشار : 96/4/31 - 15:11 2017/7/22
آوینی فیلم: رویه به کار در خصوص «اعمال محدودیت سنی» برای فیلم های حساسیت زا در شرایطی مورد توجه مسئولان فعلی سینما قرار گرفته است که علیرغم این که محدودیت درجه بندی برای تماشای فیلم ها برای مخاطبان رده های سنی در بیشتر کشورها به عنوان یک اصل پذیرفته شده می باشد، در کشورمان جنبه تزئینی و گاهی تبلیغاتی در جهت توجه بیشتر مخاطبان می یابد

اعمال محدودیت سنی راهی برای گریز از حاشیه نشینی فیلم ها!

آوینی فیلم: رویه به کار در خصوص «اعمال محدودیت سنی» برای فیلم های حساسیت زا در شرایطی مورد توجه مسئولان فعلی سینما قرار گرفته است که علیرغم این که محدودیت درجه بندی برای تماشای فیلم ها برای مخاطبان رده های سنی در بیشتر کشورها به عنوان یک اصل پذیرفته شده می باشد، در کشورمان جنبه تزئینی و گاهی تبلیغاتی در جهت توجه بیشتر مخاطبان می یابد

براساس رویه اتخاذ شده از سوی مسئولان سینمایی کشور، قرار است مشکل فیلم های مساله داری که سال ها از متن اکران به حاشیه توقیف رانده شده بودند، به زودی حل شود. به گزارش آینه نیوز، براساس اطلاعات دریافتی قرار است عمده فیلم های در محاق مانده با شروطی همچون اعمال رده سنی برای مخاطبان سینمایی رنگ پرده به خود بگیرند و طی گفت و گوی درگوشی با چند فیلمساز، مشخص شده که فیلم هایشان با اعمال محدودیت سنی در انتظار شرایطی برای اکران در سینماها هستند.

نکته ای که در میان گفته های اخیر معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با «ایسنا» هم به وضوح پیدا بود که بعد از اولتیماتوم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان سینمایی و ماموریت ویژه رئیس به کمیته فیلم های توقیفی، همه تلاش مسئولان فعلی در جهت خالی شدن سبد فیلم های توقیفی و عرضه آثار تولیدی برای اکران است، به نحوی که با به کارگیری تمهیداتی چون «اعمال محدودیت سنی»، «فیلمبرداری مجدد صحنه های مساله دار» و «حذف حداقلی برخی سکانس ها» درصدد جذب نگاه حداکثری فیلمسازان شاکی هستند؛ هر چند افرادی چون «عبدالرضا کاهانی» با «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» و «سامان مقدم» با «صد سال به این سال ها» معترض عدم قرار گرفتن فیلم هایشان زیر ذره بین بررسی و به تعبیر بهتر مرحمت سازمان سینمایی باشند!

پیشتر نیز طی نوشتاری در «آینه نیوز» تحت عنوان «توافق بهتر است یا نظارت؟!» (اینجا) عنوان شد: «در لحن گفتار تازه رئیس سازمان سینمایی پیداست که این سازمان بنا دارد تعداد زیادی از فیلم های توقیفی را از محاق درآورده و به اشکال مختلف صاحب لباس مجوز کند!» و آن چه پیدا است تصمیم به کار رفته یک تاکتیک فراسینمایی برای جلب رضایت معترضان به سیاست های محدودیت زای سینمایی است و از سویی تنها رویه موجود نزد متولیان امر جهت کاهش مخاطرات احتمالی فیلم های در محاق مانده قلمداد می شود.

هنگامی که جانشین حبیب ایل‌ بیگی بر مسند معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی عنوان داشت که فیلم‌هایی چون «خانه پدری»، «آشغال ‌های دوست‌ داشتنی»، «عصبانی نیستم » و «پارادایس» مشکلی برای اکران ندارند و عدم اکران بسیاری از فیلم های در انتظار مانده برای مجوز را ناشی از «سوء تفاهم» دانست، زنگ ها به شکل واضح تری از اجرایی شدن اهداف مسئولان دولت فعلی برای همراهی با سینماگران معترض به صدا در آمد و چیدمان اتفاقات رخ داده در ماه های اخیر را به گونه ای برای آگاهان رسانه ای شکل داد که همه چیز تحت یک توافق از پیش تعیین شده برای «رفع توقیف فیلم های مساله دار» بوده و نقش «کمیته بازبینی» و تائید «شورای نظارت» تنها سرپوشی برای قانونی سازی «رفع توقیف» بوده است! در واقع تاکید به قانونی بودن مجوز فیلم ها که اخیرا از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از فیلم «اکسیدان» مطرح شد، اسم رمزی برای فراهم سازی چرخه ای ظاهری برای عملیات «مجوزسازی» فیلم های مساله دار بوده است. چنان که به جز آثار خاصی که هیچ کلیدی برای گشایش اقبال شان کارگشا نیست و فیلم هایی همچون «رستاخیز» و «کاناپه» که تحت رویه ای خارج از چارچوب معمول سینمای ایران ساخته شدند و نیاز به اتخاذ تصمیماتی ویژه در بیرون از گود سینما دارند، مابقی فیلم های مساله دار امکان نمایش عمومی را خواهند یافت؛ هر چند همانند «پریناز» به «هنر و تجربه» تبعید شوند و یا مانند «خانه پدری» کیانوش عیاری با شرط محدودیت سنی راهی به اکران بیابند.

به گزارش آینه نیوز، رویه به کار در خصوص «اعمال محدودیت سنی» برای فیلم های حساسیت زا در شرایطی مورد توجه مسئولان فعلی سینما قرار گرفته است که علیرغم این که محدودیت درجه بندی برای تماشای فیلم ها برای مخاطبان رده های سنی در بیشتر کشورها به عنوان یک اصل پذیرفته شده می باشد، در کشورمان جنبه تزئینی و گاهی تبلیغاتی در جهت توجه بیشتر مخاطبان می یابد و خوب می دانیم که به دلایل مختلف اعمال این محدودیت سنی برای مخاطبان سینمای ایران قابل اجرا نخواهد بود. پس چنین تصمیمی جز در مسیر پوشاندن ظاهری قانونی به تن تصمیمی از پیش تعیین شده تعریف نخواهد شد! همان گونه که رئیس سازمان سینمایی در حالی از نهایی شدن مجوز فیلم های بازبینی شده در شورای پروانه نمایش خبر می دهد که معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از حالا اعلام امیدواری کرده که پس از پایان کار کمیته، شورای پروانه نمایش به چنین فیلم‌ هایی مجوز اکران بدهد!

منبع: آینه نیوز

اضافه کردن دیدگاه جدید