شماره مطلب : 20283
زمان انتشار : 96/5/2 - 09:38 2017/7/24
آوینی فیلم - اینکه سودای تهیه‌کنندگی آقازاده‌ها در سینما که در دولت یازدهم خود را نشان داده روندی فکر شده از سمت عالم سیاست به سوی سینماست یا اینکه صرفاً نوعی وسوسه آقازادگی است، موضوعی است که احتیاج به پژوهشی جداگانه دارد و در این مقال نمی‌گنجد.

ژن آقازادگی روی پرده توهم سینما!

آوینی فیلم - اینکه سودای تهیه‌کنندگی آقازاده‌ها در سینما که در دولت یازدهم خود را نشان داده روندی فکر شده از سمت عالم سیاست به سوی سینماست یا اینکه صرفاً نوعی وسوسه آقازادگی است، موضوعی است که احتیاج به پژوهشی جداگانه دارد و در این مقال نمی‌گنجد.

ژن آقازادگی مدتی است که در حال سرایت به سینماست. علی حضرتی، سید هادی رضوی و حمیدرضا عارف اسامی هستند که طی دو، سه سال اخیر تبدیل به تهیه‌کننده سینما شده‌اند.

اینکه چطور امکان دارد آقازاده‌هایی که برخی دهه سوم زندگی خود را طی می‌کنند بتوانند یک‌شبه تبدیل به تهیه‌کننده سینما بشوند، ماجرایی است که به احتمال زیاد نیاز به کنکاش در زد و بندهای سیاسی و پشت پرده دارد.

طی همین چند سال اخیر که دولت یازدهم بر سر کار آمده نام برخی آقازاده‌هایی که پدرانشان جزو حامیان و نزدیکان دولت محسوب می‌شوند، در تیتراژ برخی فیلم‌های سینمایی به چشم می‌خورد.
سینما موضوعی است که جذابیت‌های خاص خود را دارد، عکس گرفتن کنار سلبریتی‌ها در مراسم گوناگون می‌تواند جایگاه اجتماعی و شهرت آقازاده‌ها را دستخوش تغییر کند یا حداقل این استنباط ذهنی برای برخی آقازاده‌ها وجود دارد که می‌توانند به واسطه سینما منزلت و موقعیت خود را ارتقا دهند. تهیه‌کنندگی در سینما حرفه و شغلی محسوب می‌شود که برای مثال در هالیوود نیاز به گذراندن دوره‌های آکادمیک دارد و جزو اصلی‌ترین شاخه‌های شغلی در سینماست اما در ایران چنین رشته‌ای تعریف نشده است.
اما حمیدرضا عارف که در سی امین جشنواره فیلم فجر با فیلم فصل نرگس در این رویداد هنری حضور داشت، به دلیل حرف‌های روزهای گذشته‌اش در صدر اخبار داخلی و فضای مجازی قرار گرفته است. او در گفت‌وگویی تصویری گفته بود که موفقیت‌های اقتصادی‌اش به خاطر رانت حکومتی نیست، بلکه از روی «ژن قوی» انتقال یافته از سمت پدر و مادر توانسته مرزهای موفقیت اقتصادی را درنوردد. سخنان او به شکلی کم سابقه در فضای مجازی با واکنش کاربران مواجه شد.
ژن‌ها سیاسیون را پای کار می‌آورند
این سخنان پسر محمد رضا عارف با رسانه‌ای شدن تصاویری همزمان شد که در آن جمعی از مقامات سیاسی سابق از جمله سید محمد خاتمی و مدیران اجرایی کشور همچون احمد مسجدجامعی در یک مراسم محدود و خصوصی در سینما فرهنگ‌ همراه با بازیگران و عوامل به تماشای فیلم سینمایی «فصل نرگس» نشستند. تصاویر مراسم نمایش فیلم فصل نرگس اثبات‌کننده ژن توانمندی است که پسر عارف از آن سخن می‌گوید؛ ژنی که به سینما هم علاقه نشان داده و برای اکران خصوصی یک فیلم مقامات سابق و دوستان پدر را از یک جناح سیاسی و سران تأثیرگذارش دعوت می‌نماید.
گفته می‌شود جناب حمیدرضا عارف سرمایه‌گذار فیلم است اما ظاهراً واقعیت چیز دیگری است، چرا که پسر عارف برخلاف آنچه عنوان می‌شود از جیب مبارک رقمی برای ساخته شدن این فیلم کم‌خرج هزینه نکرده است با این حال بنیاد سینمایی فارابی یکی از نهادهایی است که برای ساخته شدن فیلم فصل نرگس به تهیه‌کننده وام داده است.
یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره سی‌وپنجم فجر از ورود فیلم این آقازاده با وساطت پدرش به جشنواره سخن گفته بود. سال گذشته عماد افروغ از اعضای هیئت انتخاب فیلم فجر در گفت‌وگو با فریدون جیرانی در برنامه «۳۵» از وساطت یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب برای ورود فیلم آقازاده خود به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر پرده برداشت! افروغ از این گفته بود که هیئت انتخاب جشنواره، فیلمی را که با حمایت یک آقازاده اصلاح‌طلب ساخته شده، رد کرده بودند، اما بعداً این فیلم را جایگزین یکی دیگر از فیلم‌های پذیرفته شده می‌کنند. ظاهراً ژن خوب کار خودش را کرده بود و توانسته بود فیلم مورد نظر را وارد جشنواره کند.
آقازاده عارف چندی بعد در گفت‌وگویی تفصیلی گفته بود که فیلمش را با وام گرفتن از یک بانک خصوصی و سپردن سند خانه‌اش به عنوان وثیقه تولید کرده است اما ظواهر امر نشان می‌دهد که فارابی تنها یکی از نهادهایی است که از طریق ژن آقازادگی به فیلم فصل نرگس وام داده است.
آقایی که به آقازاده‌اش تبریک گفت

در موردی دیگر دو سال پیش یکی از حواشی که دامن سی و سومین جشنواره فیلم فجر را گرفت تهیه‌کنندگی فرزند یک سیاستمدار اصلاح‌طلب دیگر البته با ادعای حضور مستقل بود که موجب شد حتی تبریک پدر به پسر در روزنامه خودشان هم مورد نقد قرار بگیرد.

پیش از آن نیز «جواد نوروز بیگی» تهیه‌کننده پرکار سینما در مراسم اختتامیه جشنواره به کنایه خطاب به حجت‌الله ایوبی معاونت سینمایی گفت: «مواظب باشید تا توپ‌جمع‌کن‌ها به ما گل نزنند» که ظاهراً اشاره‌ای به حضور فیلم خداحافظی طولانی در جمع مهمترین نامزدهای بخش سودای سیمرغ بود، کنایه او به رئیس سازمان سینمایی دولت یازدهم به این موضوع بود که چطور فیلمی که از نظر مردمی در صف پنج فیلم اول قرار نگرفته، تا این اندازه به چشم داوران بزرگ آمده است. در نهایت نیز «خداحافظی طولانی» با دستی پر از جشنواره بازگشت؛ دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین طراحی لباس و البته دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه جوایزی بود که فیلم از جشنواره گرفت.
پس از پایان جشنواره الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد در مورد این حواشی سکوت کرد و با تبریک به پسرش در کادری بزرگ و بدون اشاره به دیگر عوامل «خداحافظی طولانی» موجب حیرت مخاطبان شد.
این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که شنیده‌ها حکایت از آن داشت که هنوز پروانه تهیه‌کنندگی علی حضرتی صادر نشده بود. علی حضرتی در فیلم خداحافظی طولانی به عنوان سرمایه‌گذار حضور داشت و البته اگر بنا بود به وی تبریکی هم گفته شود باید به عنوان سرمایه‌گذار می‌بود نه به عنوان تهیه کننده!
اما نام سید هادی رضوی بیش از آقازاده‌های دیگر به عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار طی سال گذشته در رسانه‌ها به چشم می‌آمد. رضوی داماد محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور است که نام او به خاطر سریال جنجالی شهرزاد بر سر زبان‌ها افتاد. کم سن و سال بودن هادی رضوی موضوعی بود که با دیدن اولین تصویر او به چشم می‌آمد و این سؤال پیش می‌آمد که چطور شخصی با این سن پایین و بدون سابقه‌ای در سینما توانسته پروژه‌ای چون شهرزاد را پشتیبانی مالی کند.

اینکه سودای تهیه‌کنندگی آقازاده‌ها در سینما که در دولت یازدهم خود را نشان داده روندی فکر شده از سمت عالم سیاست به سوی سینماست یا اینکه صرفاً نوعی وسوسه آقازادگی است، موضوعی است که احتیاج به پژوهشی جداگانه دارد و در این مقال نمی‌گنجد.
آنچه می‌توان درباره آن سخن گفت این است که ژن آقازادگی چندسالی است که به سینما هم علاقه نشان داده و در حال حضور در این کارزار است؛ حضوری که به احتمال زیاد مانند دیگر حوزه‌های کشور نمی‌تواند مبارک و میمون باشد.

منبع: سینما پرس

اضافه کردن دیدگاه جدید