شماره مطلب : 21002
زمان انتشار : 96/6/21 - 09:20 2017/9/12
 تمایل گردانندگان برنامه «خندوانه» برای هدایت موج هواخواهی مردمی و ظهور جوانان خلاق برنامه «خنداننده شو» موجب شد تا این گروه پُرطرفدار به سمت اجراهای خارج از تلویزیون رفته و از طریق بلیت فروشی به سنجش میزان گرایش مخاطبان بپردازند، چنان که که در روزهای اخیر چند تن از جوانان فعال مسابقه «خنداننده شو» در برنامه ای تحت عنوان «شادباش» در برج میلاد به اجراهایی متفاوت تر نسبت به «خنداننده شو»ی تلویزیون دست زدند. همچنین به تازگی کتاب «خنداننده شو»(آموزش گام به گام استندآپ کمدی) نوشته جودی کارتر و با ترجمه حسین کلهر و رشید جعفرپور و با پیشگفتار و تصویری از رامبد جوان در بازار نشر منتشر شده است.
«رامبد جوان» و هدایت جریان «استندآپ کمدی» در ایران

ادامه پیشتازی «خندوانه«ای ها

تمایل گردانندگان برنامه «خندوانه» برای هدایت موج هواخواهی مردمی و ظهور جوانان خلاق برنامه «خنداننده شو» موجب شد تا این گروه پُرطرفدار به سمت اجراهای خارج از تلویزیون رفته و از طریق بلیت فروشی به سنجش میزان گرایش مخاطبان بپردازند، چنان که که در روزهای اخیر چند تن از جوانان فعال مسابقه «خنداننده شو» در برنامه ای تحت عنوان «شادباش» در برج میلاد به اجراهایی متفاوت تر نسبت به «خنداننده شو»ی تلویزیون دست زدند. همچنین به تازگی کتاب «خنداننده شو»(آموزش گام به گام استندآپ کمدی) نوشته جودی کارتر و با ترجمه حسین کلهر و رشید جعفرپور و با پیشگفتار و تصویری از رامبد جوان در بازار نشر منتشر شده است.

با وجود پایان یافتن مسابقه جنجالی «خنداننده شو» در برنامه «خندوانه» همچنان تب بیماری «استندآپ کمدی» همراه با مخاطبان ایرانی است و باز هم تلویزیون توانسته است موجب ایجاد اتفاقی تازه در نگاه مردم شود. چنان که این روزها بازار نشر با ترجمه اولین کتاب علمی درباره «استندآپ کمدی» در کشور همراه شده است. تمایل گردانندگان برنامه «خندوانه» برای هدایت موج هواخواهی مردمی و ظهور جوانان خلاق برنامه «خنداننده شو» موجب شد تا این گروه پُرطرفدار به سمت اجراهای خارج از تلویزیون رفته و از طریق بلیت فروشی به سنجش میزان گرایش مخاطبان بپردازند، چنان که که در روزهای اخیر چند تن از جوانان فعال مسابقه «خنداننده شو» در برنامه ای تحت عنوان «شادباش» در برج میلاد به اجراهایی متفاوت تر نسبت به «خنداننده شو»ی تلویزیون دست زدند. برنامه ای تحت عنوان «ساعاتی برای شادمانی» که در مجاورت ایام شادمانه عید سعید غدیر و طی 4 شب با اجرای کمدین های جوانی چون سیده مریم کشفی، محمد معتضدی، سیده زینب موسوی، مجید افشاری، حسین شاهرخ نیا، علی ضیائی، فرهان معین زاده و بابک رفاهی و با همراهی گروه های موسیقی هوم و بمرانی در فضای باز برج میلاد و با بلیت هایی با قیمت های 20 الی 90 هزارتومان(براساس جایگاه استقرار مخاطبان) برگزار گردید. رامبد جوان درباره این برنامه در فضای مجازی نوشته بود: «سلام! رفقا بچه‌های خنداننده‌ شو رو که یادتونه؟ توی چند ماه گذشته کلی با اجراهاشون خندیدیم و امتیاز دادیم. حالا که مسابقه تموم شده، چون می‌ خواستیم باز هم روی صحنه برن، تصمیم گرفتیم یه برنامه جذاب براشون بذاریم؛ قراره که برای ۴ شب توی برج میلاد اجرای زنده داشته باشن.»

از سویی به تازگی کتابی وارد بازار نشر شده که عنوانش برگرفته از برنامه ویژه و پُرمخاطب تلویزیونی «خنداننده شو» است. چنان که دوستداران کتاب اگر سری به بازار کتاب بزنند، با عنوان عجیبی روی ویترین برخی از کتابفروشی ها مواجه می شوند که مونتاژ شده از نام برنامه ای داخلی با کتابی نوشته شده توسط نویسنده ای خارجی است و با مشاهده تصویر بزرگ «رامبد جوان» روی کتاب و نام این مجری به عنوان نویسنده مقدمه کتاب، مشخص می شود که برای انتشار چنین کتابی، اقدام مشترک «خندوانه»ای ها و «ترمه و ترنج»؛ ناشر تازه وارد کتاب صورت یافته است.

 اجرای استندآپ کمدی سال های بسیاری است که در کشورهای غربی و حتی برخی از کشورهای آسیایی رواج داشته و مجریان قهار و شناخته شده ای در این عرصه برای خود نام و شهرتی پیدا کردند، چنان که شهره برخی موجب شد تا آثاری مستند از زندگی شان ساخته شود. همچنین در برخی از فیلم های تولیدی سال های اخیر، برخی از شخصیت های داستانی را کمدین های استندآپ تشکیل می دهند که برای نمونه می توان به فیلم «24WEEKS» اشاره کرد که شخصیت اصلی فیلم، زنی است که به اجرای استندآپ می پردازد. در کشورمان اگر چه تلاش هایی برای اجرای استندآپ کمدی در گذشته رخ داد، اما گستره نمایش این اجرا از طریق تلویزیون و از قالب برنامه «خندوانه» در سال های اخیر موجب ایجاد موجی مثبت برای علاقمندی مخاطبان ایرانی از این نوع اجرای کمدی شده و جوانانی مستعد را هم معرفی ساخته است. حالا باید دید با توجه به این که نقش تلویزیون در راه اندازی موج مثبت «استندآپ کمدی» در ایران غیرقابل انکار می باشد، مدیران رسانه ملی برای انتقال فعالیت های رامبد جوان به بخش خصوصی چه رویه ای را در پیش می گیرند.

به گزارش آینه نیوز، کتاب «خنداننده شو»(آموزش گام به گام استندآپ کمدی) نوشته جودی کارتر و با ترجمه حسین کلهر و رشید جعفرپور و با پیشگفتار و تصویری از رامبد جوان به تازگی منتشر شده است که مجری «خندوانه» که این روزها سرش با اکران «نگار» گرم است، در یادداشت خود در ابتدای این کتاب نوشته است: «با توجه به استقبال چشمگیر مخاطبان و همچنین وجود استعدادهای موجود بر آن شدیم که به صورت جدی و آکادمیک به رشد و آموزش استندآپ کمدی از پایه کمک کنیم.» نکته جالب توجه در این کتاب، تغییر بخش هایی از نسخه اصلی در اثر ترجمه شده به فارسی است که مطابق اعلام و نظر ناشر در جهت مطابقت فرهنگی در ایران صورت یافته و البته اتفاقی جالب در عرصه ترجمه نمی باشد. به هر روی علاقمندان به یادگیری آکادمیک استندآپ کمدی می توانند با پرداخت مبلغ ناقابل 17 هزار تومان، کتاب «خنداننده شو» را از کتابفروشی های سطح شهر دریافت کنند تا در مسیری که همراه با اتفاقات خوبی برای «استندآپ کمدی» است، شاید بتوانند از طریق این حرفه در ایران به امرار معاش بپردازند.

منبع: آینه نیوز

اضافه کردن دیدگاه جدید