شماره مطلب : 21353
زمان انتشار : 96/7/24 - 14:58 2017/10/16
آوینی فیلم - دومین جلسه شورای اندیشه‌ورزی شبکه قرآن و معارف سیما با حضور اعضای شورا در ساختمان این شبکه برگزار و مقرر شد تا جلسه بعدی این شورا با دستور طرح قرآنی «بشارت ۱۴۵۲» با محوریت احتمالی سوره «ممتحنه» برگزار شود.

طرح قرآنی «بشارت ۱۴۵۲» با محوریت احتمالی سوره «ممتحنه» کلید می‌خورد

آوینی فیلم - دومین جلسه شورای اندیشه‌ورزی شبکه قرآن و معارف سیما با حضور اعضای شورا در ساختمان این شبکه برگزار و مقرر شد تا جلسه بعدی این شورا با دستور طرح قرآنی «بشارت ۱۴۵۲» با محوریت احتمالی سوره «ممتحنه» برگزار شود.

دومین جلسه شورای اندیشه‌ورزی شبکه قرآن و معارف سیما با حضور محمدحسین محمدزاده ، حجج اسلام محمدرضا حشمتی، حمید محمدی و محسن عرفاتی، سیدعلی سرابی، سعید مقیسه و امیر عربلو در سالن جلسات این شبکه برگزار شد. در ابتدای این جلسه محمدزاده رئیس شورای اندیشه‌ورزی با اشاره به برند‌سازی برنامه‌ها جهت جذب مخاطب حداکثری گفت : برنامه‌های شاخص باید فاکتورهایی را دارا باشد که بتواند جذب مخاطب حداکثری را بدست آورند و مخاطبان زیادی را برای دیدن و یا پیوستن به آن برنامه همگرا کند.  وی عنوان کرد: شبکه قرآن نیز برنامه‌های برندی در حوزه‌های مختلف قرآنی و معارفی دارد که می توان از برنامه شمسه در حوزه آموزش قرآن که سرفصل‌های مختلف آموزشی را مطرح می‌کند، برنامه رصد که در حوزه اطلاع‌رسانی فعالیت دارد، برنامه پرسمان که به پاسخگویی سوالات بینندگان در حوزه های احکام، عقائد، تربیتی و غیره با حضور کارشناسان مجرب می‌پردازد، برنامه یاد خدا که توانسته مباحث معارفی را با یک نظم منطقی توسط کارشناسان مطرح پیش ببرد و برنامه‌روزی بهتر در حوزه سبک زندگی اسلامی و خانه و خانواده نام برد. مدیر شبکه قرآن و معارف سیما پیشنهاد داد هر یک از اعضاء به سلیقه و با توجه به روحیه خود یکی از این برنامه‌ها را به طور اختصاصی رصد کنند و اگر مواردی و نظری در خصوص آن برنامه بود به شورا ارائه و در راستای رشد آن برنامه تصمیم‌گیری شود . در ادامه محمدزاده با اشاره به این که برنامه‌های برند شبکه لزوماً برنامه‌های روتین و هفتگی نیستند تأکید کرد: برخی برنامه‌های فصلی و مناسبتی را نیز می‌توان در چارچوب برنامه‌های برند شبکه مورد ارزیابی قرار داد. به عنوان مثال برنامه «بشارت 1451» که در تابستان سال جاری پخش شد را می‌توان از این سنخ به شمار آورد که از برنامه‌های برند شبکه قرآن و معارف و حتی شبکه‌های دیگر رسانه ملی است. وی ضمن پیشنهاد برنامه‌ریزی لازم برای «بشارت 1452» و پرداختن به سه رویکرد جزء‌محوری، سوره‌محوری و محتوا‌محوری در برنامه «بشارت» اظهار داشت: می‌توان راهبرد مربوط به « بشارت 1452» را با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر مبنای گفتمان‌سازی طراحی کرد و همچنان که مقام معظم رهبری بر معارف و پیام‌های سوره مبارکه ممتحنه تأکید داشتند می‌توان برنامه ریزی برای طرح 1452 را با محوریت این سوره مورد توجه قرار داد. در این جلسه حجت‌الاسلام حشمتی،  معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به موضوع اخلاق فردی و اجتماعی و اهمیت آن اظهار داشت: به نظر می‌رسد یکی از نیازهای جامعه ایران پرداختن به این موضوعات باشد و باید در شبکه قرآن و معارف سیما مورد تمرکز و تأکید قرار بگیرد.

حشمتی علاوه بر این پیشنهاد کرد: با پرهیز از نگاه متشتت به چند موضوع، صرفا بر یک موضوع تمرکز شود.

در ادامه حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به ضرورت ریل‌گذاری و تعیین خطوط اصلی و راهبردی شبکه گفت: مدیران فرهنگی باید فارغ از میزان حضور خود در جایگاه فعلی به تعیین راهبرد طولانی مدت بپردازند.

وی با اشاره به این که نیازهای فرهنگی جامعه بایستی سنجیده شوند و باید آموزش اعتقادات، اخلاق و احکام مورد توجه جدی قرار بگیرد.

در انتهای این جلسه مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به برگزاری جلسه آینده شورای اندیشه‌ورزی شبکه، موضوع ارزیابی برنامه های برند شبکه و همچنین تصمیم گیری برای برنامه « بشارت 1452» را به عنوان دستور کار جلسه آینده تعیین کرد.

منبع: تسینم

اضافه کردن دیدگاه جدید