شماره مطلب : 21528
زمان انتشار : 96/8/13 - 12:51 2017/11/4
 بهروز افخمی، فیلمنامه نویس و کارگردان مطرح سینمای ایران که مراوداتی با شهید آوینی داشته است، میهمان برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» شد. مجری اسبق برنامه تلویزیونی «هفت» در برنامه پنج شب «چهل چراغ» روبروی محمدرضا شهیدی فرد نشست و درباره رابطه هنر با معنا گفت.
بهروز افخمی در برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» از فهم معنا در سینما گفت

موضوعات دینی در سینمای آمریکا به شدت سانسورشده است

بهروز افخمی، فیلمنامه نویس و کارگردان مطرح سینمای ایران که مراوداتی با شهید آوینی داشته است، میهمان برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» شد. مجری اسبق برنامه تلویزیونی «هفت» در برنامه پنج شب «چهل چراغ» روبروی محمدرضا شهیدی فرد نشست و درباره رابطه هنر با معنا گفت.

آوینی فیلم: بهروز افخمی، فیلمنامه نویس و کارگردان مطرح سینمای ایران که مراوداتی با شهید آوینی داشته است، میهمان برنامه تلویزیونی «چهل چراغ» شد. مجری اسبق برنامه تلویزیونی «هفت» در برنامه پنج شب «چهل چراغ» روبروی محمدرضا شهیدی فرد نشست و درباره رابطه هنر با معنا گفت.

کارگردان فیلم «عروس» گفت: «همیشه آرزوی آدم این است که پرده سینما برای تماشاگر تبدیل به دروازه ای جهت ورود به عالم دیگر شود. به نظر می آید سینما هر چه پیرتر می شود، بازدهی اش هم نزولی می شود. شاید این طبیعت همه چیز است که با پیری دیگر آن درخشش و توانایی اولیه را از دست می دهد. در 30، 40 سال اخیر دوران پیری سینما است و مثل همه چیزهای دوران جدید همه چیز با سرعت اتفاق می افتد. برعکس رمان که 200، 300 سال طول کشید تا گفته شود رمان مُرده است، در مورد سینما زودتر این مرگ اتفاق افتاده است. البته با قطعیت نمی توان در این باره صحبت کرد و همیشه آدم هایی هستند که آدم را شگفت زده می کنند.»

شهیدی فرد از میهمان برنامه «چهل چراغ» درباره مواجهه سینمای غرب با آثار دینی پرسید که بهروز افخمی پاسخ داد: «موضوعات دینی در سینمای آمریکا به شدت سانسورشده است، علتش هم تسلط صهیونیستی است که حتی نقش خاخام های یهود را در صدور حکم تصلیب برای حضرت عیسی نشان نمی دهند، مثلا در فیلم «بن هور» با وجودی که این بخش فیلمبرداری شده بود، بعدا درآمد! البته بلایی هم بابت ساختن فیلم مسیح سر مل گیبسون درآوردند و در یک دوران طولانی بایکوت شد و همین حالا هم به نظر می رسد این بایکوت کاملا برداشته نشده است، چون فیلم آخرش که فیلم خوبی هم هست تنها در بخش فنی کاندیدای اسکار شد.» وی افزود: «مل گیبسون در فیلم «مصائب مسیح» تصویری را نشان می دهد که صهیونیسم ها اصلا دوست ندارند که نمایش داده شود. او نقش روحانیون یهودی را کاملا نشان می دهد. حالا کاری نداریم که کل روایت غلط است.»

کارگردان فیلم «عروس» درباره محافظه کاری و پنهان کاری سینمای هالیوود نسبت به وقایع و شخصیت های تاریخی، گفت: «فشاری روی فیلمسازان هالیوود وجود دارد. سینمای غرب آن چه را که جنبه مادی دارد و تفسیر کاملا زمینی و مادی از دین است را می پذیرد اما اگر قرار است فیلمسازها به چیزهای دیگری فکر کنند، با دلایلی همچون عدم باورپذیری توسط مخاطب جلوی فیلم را می گیرند. به هر حال آن ها می توانند یک فیلم را در زمان پخش نابود کنند و بارها این کار را کرده اند. به نظر می آید هر فیلمسازی که اعتقاد به معنویتی اصیل و جدی دارد، این احساس را خواهد داشت که سایه هایی مواظبش هستند و اگر بخواهد به هدفش نزدیک شود، آن وقت امکان دارد در مقابل خرابکاران قرار بگیرد!»

مجری برنامه «چهل چراغ»، فهم اساطیری را در ایران و غرب متفاوت دانست و از بهروز افخمی درباره مقایسه چنین دیدگاه هایی پرسید که کارگردان «شوکران» پاسخ داد: «لازم نیست حتما مقایسه ای با غرب داشته باشیم. می توانیم به این بپردازیم که همینجا از واقعه عاشورا برداشت های کاملا مشکوک و همراه با تردید و یا خیلی مادی شده و بسیاری از اوقات از طرف آدم هایی هم بوده که خیلی هم مذهبی هستند و ادعای اعتقادات مذهبی دارند. آن ها تفسیر مجدد از دین دارند و در نتیجه واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) را به گونه ای تفسیر می کنند که انگار قرار است با علوم جدید بخواند! در حالی که اصلا این شکل نگاه کردن تحت تاثیر تصور دنیایی و مادی است که پنبه اش هم به دلایل منطقی و عقلی زده شده و اعتباری ندارد. اما یک دستگاه تبلیغاتی عظیمی پشت سر این نگاه مغشوش و پُرادعا است که هم هیاهو می کند و هم طرف مقابل را که بخواهد نگاه دینی داشته باشد به شدت سانسور می کند.»

بهروز افخمی فهم عاشورا را مساله ای بنیادین دانست و گفت: «به نظرم ماجرای عاشورا و حرکت حضرت امام حسین(ع) به شکلی است که کلا معنی تمام دنیا را عوض می کند و حتما معنی سینما را می تواند عوض کند و اگر قرار است فیلمی ساخته شود باید براساس آن ساخته شود.» وی افزود: یک نامه کوتاهی از امام حسین خطاب به محمد بن حنفیه وجود دارد که خیلی عجیب است و در آن آمده است: «دنیا اصلا نبوده و آخرت هم هیچ وقت تنزل پیدا نکرده است.» این حرف تمام کننده به شکل ترسناکی منکر دنیا می شود. البته ترجمه های مختلفی از آن شده است اما اگر این حرف را با همین شدت بفهمیم انگار عالمی که در آن به سر می بریم عین خواب است و چیزی در آن اتفاق نمی افتد. در واقع بعد از بیدارشدن از خواب انگار هیچ اتفاقی برایمان نیفتاده است.»

کارگردان و کارشناس سینمای ایران ادامه داد: «فهمی از دنیا در علم فیزیک پیدا شده که در نتیجه آن فهم همه علوم دیگر هم زیر سوال می رود. منظورم فهمی است که در نسبیت حاصل می شود. در فیزیک نسبیت می آید که اگر آدم به سرعت نور حرکت کند، زمان کند می شود و فیلم هایی هم در این ارتباط ساخته شده است اما انگار اصل مطلب را نفهمیدند که خیلی ترسناک تر از شوخی های سینمایی است. نظریه نسبیت انقدر تکرار شده که دیگر نظریه نیست و باید به آن کشف فیزیکی دانست.» بهروز افخمی ادامه داد: «این کشف نشان می دهد که آینده در یک جایی دور از دسترس ما به لحاظ مکانی وجود دارد و معنایش این است که همه اتفاقاتی را که فکر می کنیم ممکن است اتفاق بیفتد و یا نیفتد، همین حالا اتفاق افتاده است و این کشف همه علوم دیگر را زیر سوال می برد. این کشف نشان می دهد عالم از ازل تا ابد همین الان وجود دارد و به صورت یک کل پیوسته و غیرقابل تغییر است که در آن هیچ تصادفی امکان ندارد.»

اضافه کردن دیدگاه جدید