شماره مطلب : 21820
زمان انتشار : 96/11/23 - 15:27 2018/2/12
آوینی فیلم: «حمید زرگرنژاد»؛ کارگردان فیلم دفاع مقدسی «ماهورا» یکی از منتقدان به داوری های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است. وی پیش از برگزاری مراسم اختتامیه گفت و گویی پیرامون اتفاقات رخ داده انجام داد.
گفت و گو با «حمید زرگرنژاد» کارگردان فیلم دفاع مقدسی «ماهورا»

کمال تبریزی به خاطر اتفاقات سریال «سرزمین کهن» نخواست فیلمی درباره خوزستان دیده شود

آوینی فیلم: «حمید زرگرنژاد»؛ کارگردان فیلم دفاع مقدسی «ماهورا» یکی از منتقدان به داوری های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است. وی پیش از برگزاری مراسم اختتامیه گفت و گویی پیرامون اتفاقات رخ داده انجام داد.

آوینی فیلم: «حمید زرگرنژاد»؛ کارگردان فیلم دفاع مقدسی «ماهورا» یکی از منتقدان به داوری های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است. وی پیش از برگزاری مراسم اختتامیه گفت و گویی پیرامون اتفاقات رخ داده انجام داد که در ادامه می آید:

آقای زرگرنژاد؛ بیشترین انتقادات تان پیرامون لیستی است که به عنوان نامزدهای جشنواره اعلام شد؟

من به همکارانم که جزو کاندیدا شدند تبریک می گویم و می دانم که آن ها هم برای فیلم خود زحمت کشیدند. «بمب؛ یک عاشقانه»، «مغزهای کوچک زنگ زده»، فیلم آقای توکلی، فیلم استادم حاتمی کیا و فیلم شریف آقای باشه آهنگر برایم قابل احترام هستند اما اعتقاد دارم فیلم «ماهورا» به دلیل مسائلی غیرسینمایی توسط داوران جشنواره دیده نشد و متاسفانه دبیر جشنواره هم سرگرم مسائل حاشیه ای بود.

برخی ابهامات درباره ادوار مختلف جشنواره فجر وجود دارد و شما هم با اطلاع از پیشینه چنین جشنواره ای وارد ماجرا شدید و الان هم باید تن به قاعده بدهید! 

خواهش می کنم شما فکر نکنید که من از بابت دیده نشدن ناراحتم. من از الان تا زندان اوین با شما گفت و گو می کنم و تبعات همه چیز را پذیرفته ام و حتی به فکر ساخت فیلم زیرزمینی هستم! حرف من این است که آقای کمال تبریزی بابت اتفاقاتی که برای سریال «سرزمین کهن» افتاد و مردم بختیاری منتقدش بودند، نخواست فیلمی درباره مردم خوزستان دیده شود. در صورتی که اگر «ماهورا» در فیلمنامه و کارگردانی هم چیزی نداشته باشد، گریم شهرام خلج، زحمات ساعد سهیلی، 6 ماه کار آقای اورکی، 5 ماه کار آقای ایمانی، طراحی آقای آدینه زاده که دکور فیلم را روی آب ساخت، دیده نشد. صداگذاری آرش قاسمی و فیلمبرداری مرتضی غفوری دیده نشد. زحمت آقای داریوش ارجمند دیده نشد. احمد کاوری یکی از بهترین عراقی های تاریخ دفاع مقدس را بازی کرد و دیده نشد. فقط به دلیل این که داوران فکر کردند حمید زرگرنژاد، عرب است! البته من فارس هستم اما افتخار می کنم که درباره عرب های ایران فیلم ساختم.

معمولا داوران جشنواره فجر بحث تفاوت در سلایق را مطرح می کنند اما نقدتان فراتر از مسائل سینمایی است و اعتقاد دارید که داوران به شکل مشخصی علیه قومیت گرایی موضع گرفتند. برای این اتهام زنی دلیل روشنی دارید؟

آقای ستار اورکی پیش بنده با آقای صدرعاملی صحبت کرد و ایشان گفت که تنها 10 دقیقه از فیلم «ماهورا» را دیده اند! 27 نفر عرب به دلیل این که ایرانی بودند سال ها پیش زنده به گور شدند اما آقای کمال تبریزی به دلیل اتفاقاتی که برای سریالش افتاد و مردم خوزستان مقابلش ایستادند، تا دید که فیلمی درباره مردمان آن منطقه است، نگذاشت که فیلم دیده شود. البته من افتخار می کنم که فردی مثل صدرعاملی نخواست آن اتفاقات واقعی را ببیند چون یک سکانس فیلمم به تمام سیاه نمایی آثار ایشان می ارزد.

پاسخی بابت این که تنها 10 دقیقه از فیلم تان دیده شد، دریافت کردید و به دبیر جشنواره بی قانونی رخ داده را منتقل کردید؟

خیلی راحت گفتند که با فیلم حال نکردیم! من می خواهم این گفت و گو به گوش دبیر جشنواره برسد که روزهای برگزاری خیلی خود را درگیر نشان داد. برای من اصلا مهم نیست که دبیر جشنواره بگوید که از ارگانی که در جشنواره فیلم داشت، بودجه گرفته است یا نه؟!

این مساله که قبلا از سوی هر دو طرف ماجرا تکذیب شد. الان نقدتان به ارگانی مثل اوج است یا دبیر جشنواره؟! معمولا در هر دوره ای انتقادات زیادی به هیات داوران می شود و شما هم بابت نادیده گرفتن ها به شدت ناراحت هستید اما چرا زودتر گلایه تان را مطرح نکردید؟

من 1800 دقیقه ناگفته های جنگ را ضبط کردم اما جشنواره فجر تنها به فکر برگزاری شو است. پیشنهاد می دهد تا فیلم «ماهورا» توسط کارشناسان خبره دیده شود و اگر نمره پایینی گرفت، من هیچ وقت فیلم نمی سازم. آقای ضرغامی به عنوان نماینده رهبری و آقای اسماعیلی در شورای خبرگان و آقای مازنی در کمیسیون فرهنگی فیلم را تائید کردند. منتقدانی مثل امیر پوریا، کیوان کثیریان و اصغر نعیمی به تمجید فیلم پرداختند. اما داوران جشنواره احمقانه ترین برخورد ممکن را کردند به این دلیل که چرا به اعراب ایرانی پرداختم. شخصیت فیلمم به تصور یک بهشت رویایی وارد آب شد و در آن جا خلبانی مجروح را دید و در ادامه هم به خلبان ایرانی و هم تکاور عراقی کمک کرد اما داوران این بخش ها را نفهمیدند. آقای صدرعاملی خوب بود که صحنه های عشق بازی این دختر و پسر جوان را در هور نشان می دادم تا شما خوشت بیاید؟! خوب بود که سیاه نمایی را نشان می دادم؟! اشتباهم این بود که به دلیل تربیتم در دهه 60 خواستم فیلم شریفی بسازم!

هنگامی که در مراسم اعلام کاندیداهای جشنواره بودم، به شخصه از عدم کاندیداتوری ستار اورکی در بخش موسیقی متعجب شدم و اهالی رسانه درباره بسیاری از نام های اعلام شده واکنش نشان دادند. نام هایی که در همه ادواری که فیلم داشته اند، جزو کاندیداها یا دریافت کنندگان سیمرغ بوده اند؛ مثل آقای کامبوزیا پرتوی! شما درباره نامزدهای اعلام شده نقدی دارید؟

من برای آقای سعید آقاخانی خیلی احترام قائلم و به نظر بازی درخشانی در فیلم «کامیون» داشت اما در سالنی که فیلم «کامیون» نمایش داده شد تنها 5 نفر تا انتهای فیلم ماند اما برای فیلم من روی پله ها هم نشسته بودند. به هر حال همه جزو همکارانم هستم و من نمی خواهم به فیلمساز خاصی توهین کنم. به نظرم هومن سیدی یک پدیده در سینمای ما است. بهرام توکلی رنگ جدیدی به سینمای دفاع مقدس داده است. آقای باشه آهنگر احساس خیلی شیرینی به مقوله جنگ دارد و من افتخار می کنم در جشنواره ای بودم که آقای حاتمی کیا در آن حضور داشت. همینطور آقای پیمان معادی که جسورانه درباره سال های دهه 60 فیلم ساخت. من فقط می گویم کاش به عوامل شناخته شده فیلم «ماهورا» احترام قائل می شدند.

شما فکر می کنید نقش آقایان تبریزی و صدرعاملی در جهت دهی به دیگر اعضای هیات داوران جشنواره موثر بود؟

درباره بقیه داوران هم نکاتی وجود دارد. آقای خجسته را گذاشته اند برای ضریب اطمینان! ایشان جزو مدیران رادیو بود و چرا باید در جمع داوران باشد. آقای فروتن قرار بود به جای سعید سهیلی در فیلم «ماهورا» بازی کند. ایشان به من گفت که اگر وقت داشتم، درب خانه ات می خوابیدم تا نقشی در این فیلم داشته باشم! من از ایشان می پرسم که چرا هیچ کدام از بازی های این فیلم را ندید؟ تمام بازیگران یک فیلم را کاندیدای بازیگری کردند اما ساعد سهیلی را که لهجه اش را عوض کرد و 3 ماه در هوای خوزستان کار کرده، نادیده گرفتند. به نظرم آقایان رسول صدرعاملی و کمال تبریزی در داوری ها تاثیرگذار بودند و بقیه داوران هم در خواب بودند چون روز اعلام کاندیدا حتی نمی توانستند اسامی را درست بخوانند! آقای محمدرضا فروتن نمی داند که هدی زین العابدین در چه فیلمی بازی کرده است! من نمی دانم که ایشان با این کارش خواست به ما برساند که انتخاب ها دیکته شده است یا واقعا بازیگران را نمی شناخت؟!

پیامی در کار نبوده و داوران دیگر هم عدم آشنایی خود را بروز دادند و مثلا آقای تبریزی در هنگام اعلام نام آهنگساز برجسته فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» گفت؛ آقا یا خانم «اِلِنی کاریندرو»!

امیدوارم که دیکته ای برای انتخاب ها وجود نداشته باشد اما داوری مثل آقای فروتن باید انقدر اشراف به فیلم «عرق سرد» داشته باشد که از همکارش نپرسد هدی زین العابدین بازیگر این فیلم هست یا نه! من افتخار کردم که امیر جدیدی و هدی زین العابدین که با فیلم «پایان خدمت» بنده معروف شدند، حالا جزو کاندیداهای جشنواره هستند. هر چند باز هم مثل آن فیلم حق ما را خوردند و به من گفتند که چرا ماجرای واقعی دهه 60 را بعد از سال ها در سینما مطرح کردم!

خیلی از فیلمسازان ترجیج دادند در جشنواره فجر حاضر نباشند و به موفقیت در اکران عمومی فکر می کنند و کسب سیمرغ در جشنواره فجر ملاکی برای کیفیت یک اثر و یک سینماگر نخواهد بود!

 من اصلا به سیمرغ فکر نمی کنم و حتی باکی ندارم که در سینمای ایران حذف شوم. از شلمچه تا بصره 200 مستند برای دفاع مقدس ساختم. 4 سال و نیم عمرم را برای ساخت «ماهورا» گذاشتم و 10 سال درباره این که چطور مواد شیمیایی به وسیله شرکت اروپایی وارد کشور شد، عمرم را گذاشتم و مستند ساختم. بچه های پرس تی وی می دانند که من چقدر در زندان های لندن و عراق بودم. من افتخار می کنم که با اعتقاد فیلم دفاع مقدسی «ماهورا» را ساختم اما داوران و آقایان تبریزی و صدرعاملی از روی شکم سیری به فیلمم نگاه کردند. استقبال مردم از فیلم «ماهورا» در جشنواره فجر و در شهرهای بوشهر و اهواز و سینما کورش تهران که فیلم به سانس فوق العاده رسید، نشان داد که ما موفق بوده ایم و مردم برخلاف داوران از فیلم استاندارد استقبال می کنند.

منبع: آینه نیوز

اضافه کردن دیدگاه جدید