شماره مطلب : 22088
زمان انتشار : 97/3/6 - 16:08 2018/5/27
آوینی فیلم: نویسنده سریال «بچه مهندس» گفت: مضمون این سریال بر اساس بیانات مقام معظم رهبری است. همیشه در کلام ایشان می‌شنویم که خودمان باید دست به کار شویم و سرمایه ما جوان‌ها و مردم کشورمان هستند.
نویسنده سریال مناسبتی ماه مبارک رمضان گفت:

«بچه مهندس» توجه ویژه‌ای به بیانات مقام معظم رهبری دارد

آوینی فیلم: نویسنده سریال «بچه مهندس» گفت: مضمون این سریال بر اساس بیانات مقام معظم رهبری است. همیشه در کلام ایشان می‌شنویم که خودمان باید دست به کار شویم و سرمایه ما جوان‌ها و مردم کشورمان هستند.

آوینی فیلم: «سجاد ابوالحسنی» نویسنده سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری درباره اینکه قرار نبود تا این سریال در ماه رمضان پخش شود، گفت: همه می‌دانیم که بهتر است سریال‌های متناسب با ماه رمضان در این ماه پخش شوند، اما از طرفی شنیدم سریال‌هایی که محصول نهایی‌شان قابل قبول باشد، را برای این ماه انتخاب می‌کنند و از این بابت خیلی خوشحالم که این سریال برای باکس رمضان انتخاب شد.

وی در همین زمینه افزود: این سریال سوژه رمضانی ندارد و ادامه دار بودن آن شاید این موضوع را بوجود آورد که اگر پیوسته پخش می‌شد به نفع کار بود، اما به هر حال از پخش در ماه رمضان به جهت اینکه مخاطبان بسیاری می‌توانند همراه ما باشند راضی هستیم.

ابوالحسنی ضمن بیان اینکه مضمون کلی این سریال برمبنای فرمایشات مقام معظم رهبری است، افزود: مضمون کلی این سریال بر اساس بیانات مقام معظم رهبری است. همیشه در کلام مقام معظم رهبری می‌شنویم که خودمان باید دست به کار شویم و سرمایه ما جوان‌ها و مردم کشورمان هستند. کلیت این سریال درباره این است که  روی پای خودمان بایستیم. حال ما در اینجا از کودکی یک بچه قصه را آغاز کرده و پیش رفتیم.

این نویسنده در پایان نیز گفت: محتوای جمله مقام معظم رهبری را با مفهومی که از جمله «من کی اَم؟» برداشت می‌شود، با یکدیگر تلفیق شده و به قصه این سریال رسیدیم. هویت، مضمون اصلی این سریال است و در تفسیر هویت به این می‌رسیم که چه کاری می‌توانیم برای جامعه خود انجام دهیم و کجا می‌توانیم مفید باشیم؟

وی در ادامه بیان داشت: من پنج سال است که روی متن این سریال کار می‌کنم و هیچ پروژه دیگری را در این مدت قبول نکردم. همانطور که می‌دانید این سریال در گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما کلید خورد و مدیران این شبکه انصافا برای این کار خیلی زحمت کشید.

نویسنده سریال «خداحافظ بچه»  با اشاره به اینکه از همان روز اول قرار بود مخاطب این سریال بزرگسال باشد، گفت: «بچه مهندس» قصه بچه‌ای است که قرار بود با بزرگ شدنش، بین رفتن و ماندن در ایران تصمیم بگیرد و این محوریت اصلی و کلی سریال ما بود که می‌گفت منتظر نباشید کسی از بیرون به نجات شما بیاید و خودتان از درون، کشورتان را بسازید.

وی ادامه داد: از همان ابتدا مخاطب این سریال بزرگسال بود و این شکل از رابطه در دوران کودکی جواد بین او و مادرش برقرار شد و در ادامه دیدیم که می‌خواهد دوچرخه‌ای برای خودش بسازد. جواد در هر برهه‌ای از زندگیش دغدغه‌ای دارد، در نوجوانی به شکلی و در جوانی هم به شکلی دیگر که بین مهاجرت کردن و نکردن می‌ماند. او نمی‌داند حالا که مخترع شده باید در کشور خود بماند و برای کشورش فعالیت کند و یا اینکه ایران را ترک کند؟ که در این بین عرق ملی جواد به وطنش مشخص می‌شود.

ابوالحسنی با اشاره به تغییر نام این سریال و نام نامناسبی که در پایان برای آن انتخاب شد، بیان داشت: این عنوان از همان ابتدا روی فیلم‌نامه‌ اصلی بود، اما رفته رفته آن را به مهمان تغییر دادم و با انتقادهایی هم مواجه شدم که نام بچه مهندس مناسب این سریال نیست. در هر حال هر سه این نام‌ها را دوست داشتم.

وی درباره چگونگی شکل‌گیری «بچه مهندس» نیز گفت: ایده اولیه این سریال از جمله «من کی اَم؟» آمد آنهم به این مضمون که مهم نیست پدر و مادرم چه افرادی هستند، مهم این است که در زندگی‌ام چه کار کردم. این همان دغدغه‌ای بود که از دوران دانشجویی داشتم. من تحصیلکرده دانشگاه فنی امیرکبیر هستم و در آن زمان اغلب همکلاسی‌هایم که نابغه و مخترع بودند به فکر مهاجرت از ایران بوده و زندگی راحت برای خودشان بودند و به این فکر نمی‌کردند که کشورشان برای آنها سرمایه‌گذاری کرده است و به حضورشان نیاز دارد.

این نویسنده در ادامه افزود: اصولا محیط پرورشگاه برایم نو و دست نخورده بود و مطمئن بودم برای طرح قصه، ایده خلاقانه‌ای می‌شود، درست است که تا به حال نمونه‌های خارجی زیادی را در اینباره دیدیم، ‌اما تا به حال نمونه ایرانی اینچنینی نداشتیم که مرکزیت آن را یک پرورشگاه تشکیل دهد. 

 

وی درباره اینکه بازیگر نقش صدیقه و لزوم حضور وی به عنوان راوی در داستان «بچه مهندس» چه هدفی را دنبال می‌کرد، گفت: راوی در اصل درونیاتش را از اتفاق‌ها بیان می‌کند و حضور دائمش تماشاگر را اذیت می‌کند، منطق سینمایی ندارد، رمان‌گونه می‌شود و اگر کمتر از این هم باشد که فراموش می‌شود. خیلی‌ها می‌پرسند چرا حضور راوی در این قصه پررنگ نیست، ما سعی کردیم تا در هر قسمت صدیقه به عنوان راوی جملاتی درباره فردی که این بچه را بزرگ کرده بگوید و معتقدم اگر حضور راوی بیشتر از این می‌شد قطعا مخاطب را خسته می‌کرد. 

نویسنده سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» در ادامه گفت: در فیلم‌نامه اولیه بارها جواد به عنوان شخصیت اصلی از خودش جمله «من کی ام؟» را می‌پرسید اما در نسخه نهایی که روی آنتن رفت با تغییراتی مواجه بودیم و آنچه روی کاغذ بود با آنچه روی آنتن رفت و پخش شد، کاملا فرق داشت.

این نویسنده درباره ادامه پخش این سریال و احتمال ریزش مخاطبان آن نیز گفت: معتقدم هر سریالی که غیر از ماه رمضان پخش شود، مخاطب کمتری خواهد داشت، اما فکر می‌کنم اگر خلاصه خوبی پخش شود و شخصیت‌های سریال در ماه رمضان به خوبی جای خود را میان مخاطبان باز کرده و مهم شده باشند این ریزش را نخواهیم داشت. اما اگر سریال جذاب و تاثیرگذاری نباشد در ادامه هم مردم آن را نخواهند دید.

وی با اشاره به اینکه در آینده قرار است داستان زندگی بچه‌های دیگر پرورشگاه را هم ببینیم، بیان داشت: در دوران کودکی خیر اما در نوجوانی جواد، همگام با مطرح کردن مسائل نوجوانان، بخشی از زندگی رسول و مژگان را نیز خواهیم دید.

این نویسنده درباره ریتم کندی که این سریال در ده قسمت پخش شده داشته است، نیز گفت: شاید منظورتان از ریتم کند این باشد که هیچ اتفاق خاصی در این ده قسمت نیفتاده اما باید بگویم در این قسمت‌ها فقط انتظار جواد برای یافتن پدر و مادرش محور اصلی داستان نبوده، بلکه در این قسمت‌ها  ما تغییر نوزادی تا کودکی و بعد تا 6 سالگی  جواد را دیدیم. در دو قسمت پایانی کاراکتر اصلی «بچه مهندس» تازه متوجه شده پدر و مادرش برنمی‌گردند.

 سریال «بچه مهندس» به تهیه کنندگی سعید سعدی در ماه رمضان هر شب ساعت 21:30 از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

منبع: فارس

کلید واژه ها

اضافه کردن دیدگاه جدید