شماره مطلب : 22268
زمان انتشار : 97/5/27 - 08:02 2018/8/18
آوینی فیلم: به طور حتم پلیدی ها و تاریکی های وجود منافقین بسیار بیشتر از آن چیزی است که بتواند در قاب سینما قرار بگیرد اما در سال های مختلف و به خصوص چند سال اخیر آثاری تولید شدند تا نمایشگر بخشی از چهره پلید منافین باشند که به آن ها پرداخته می شود.
نگاهی به آثاری که در ارتباط با چهره پلید منافقین در سینمای ایران تولید شد

ماجرای گروهکی خائن

آوینی فیلم: به طور حتم پلیدی ها و تاریکی های وجود منافقین بسیار بیشتر از آن چیزی است که بتواند در قاب سینما قرار بگیرد اما در سال های مختلف و به خصوص چند سال اخیر آثاری تولید شدند تا نمایشگر بخشی از چهره پلید منافین باشند که به آن ها پرداخته می شود.

آوینی فیلم: به طور حتم پلیدی ها و تاریکی های وجود منافقین بسیار بیشتر از آن چیزی است که بتواند در قاب سینما قرار بگیرد اما در سال های مختلف و به خصوص چند سال اخیر آثاری تولید شدند تا نمایشگر بخشی از چهره پلید منافین باشند که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

توهم/ سعید حاجی میری/ سال 1364

دهه شصت آغاز توجه کارگردان‌های سینمای ایران به موضوع مجاهدین در آثارشان بود. در همان سال‌های ابتدایی دهه شصت بودند فیلمسازانی که حتی به طور غیرمستقیم فعالیت‌های گروهک تروریستی منافقین را دستمایه ساخت آثارشان قرار دادند. اما اولین فیلمی که به طور مستقیم به این گروه تروریستی و فعالیت‌هایشان پرداخت، «توهم» ساخته سعید حاجی میری بود. حاجی میری در سال 1364 سراغ این موضوع رفت و «توهم» را با فیلمنامه‌ای از خودش تهیه کرد. داستان «توهم» درباره دو تن از اعضای سازمان مجاهدین است که در یک خانه تیمی پناه گرفته‌اند. یکی از آنها نسبت به مواضع فکری وسیاسی سازمان تردید دارد، اما دیگری همچنان بر ادامه راه راسخ است آن دو به دنبال حادثه‌ای خیال می‌کنند که به محاصره نیروی انتظامی گرفتار شده‌اند، تلاش می‌کنند تا اسناد درون سازمانی را در آتش بسوزانند و با نیروهایی که به آن‌ها هجوم آورده‌اند مقابله کنند. در این کشاکش آن که نسبت به سازمان در تردید است، می‌گریزد و دیگری دوست رابط خود را که وارد خانه شده است به اشتباه از پا درمی‌آورد. جلیل فرجاد، سید محمدرضا عالی پیام، ملیحه نظری، علی جاویدان، رضا بنفشه خواه و محسن صادقی در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختند و جلال مقامی نیز مدیریت دوبلاژ این اثر را بر عهده دارد. «توهم» تابستان امسال بعد از چندین سال از شبکه افق به روی آنتن رفت.

بایکوت/ محسن مخلباف/ سال 1364

یکی از مهمترین آثار سینمای ایران که در دسته‌بندی ژانر سیاسی قرار می‌گیرد فیلم سینمایی «بایکوت» به کارگردانی محسن مخلباف است، داستان «بایکوت» درباره جوانی به نام واله معصومی است که عضو یک گروه مارکسیستی است و علیه رژیم شاه فعالیت می‌کند، او در نهایت توسط ساواک دستگیر می‌شود. آشنایی با یک زن و شوهر مبارز سیاسی مسلمان و برخوردهای هم‌حزبی‌هایش بیرون از زندان باعث می‌شود که واله نسبت به ایدئولوژی خود دچار تردید شود. در نهایت، او اعدام می‌شود و اعضای حزب از او یک قهرمان حزبی می‌سازند. مخلباف در این فیلم احزاب سیاسی دوره پهلوی و فعالیت‌هایشان را بررسی می‌کند. حضور مجید مجیدی کارگردان مطرح این سال‌های سینمای ایران به عنوان بازیگر در این فیلم یکی از نکات جالب توجه است. در کنار مجیدی محمد کاسبی و زهره سرمدی نیز در فیلم مخلباف ایفای نقش کردند.

دست‌نوشته‌ها/ مهرزاد مینویی/ سال 1365

تنها فیلم کارنامه هنری مهرزاد مینویی که به عنوان تدوینگری شانخته شده در سینمای ایران مطرح بود «دست‌نوشته‌ها» نام دارد. مهرزاد مینویی قبل و بعد از کارگردانی این فیلم سینمایی که موضوعش درباره فعالیت‌های سازمان مجاهدین است به حرفه تدوین و مونتاژ مشغول بود. تا اینکه در سال 1365 تصمیم گرفت اولین و آخرین فیلمش را با موضوعی سیاسی کارگردانی کند. نکته جالب اما فیلمنامه این اثر است که به قلم بهروز افخمی به نگارش درآمده است. داستان «دست نوشته‌ها» درباره فردی به نام حسین معتمد است که قبلاً عضو کمیته انقلاب اسلامی بوده. او به دلیل نقض مقررات از کمیته اخراج شده و حالا راننده تاکسی است. جرم او این بوده که در جریان یک تعقیب و گریز، از اتومبیل شخصی یک رهگذر استفاده کرده و بعد همین موضوع منجر به خسارات جانی و مالی شده است. از یک خانه تیمی سندی به دست می آید که نشان می دهد نقشه ترور حسین معتمد کشیده شده است. کمی قبل از آن، جوانی به نام منصور انتصاری به معتمد مراجعه می کند و می گوید که مأمور اجرای طرح ترور اوست، اما چون خودش از سازمان بریده، حاضر به کار نیست. او قصد دارد اطلاعاتش را در اختیار معتمد بگذارد، اما آنچه می داند، کمکی به یافتن سرنخ مطمئنی نمی کند. معتمد اجازه می دهد که منصور به نقش خود در سازمان ادامه دهد تا با تعقیب او بتواند سرنخ های بیشتری پیدا کند. در همان حال، کمیته نیز که در تعقیب ماجراست، معتمد را از دخالت در موضوع برحذر می دارد تا قانون، خود به موضوع رسیدگی کند. منصور توسط سازمان کشته، و معتمد دستگیر و به یک خانه تیمی برده می شود. خانه توسط مأموران کمیته محاصره می شود. معتمد به کمک یکی از توابین که در خانه تیمی نفوذ کرده از داخل و مأموران کمیته از خارج، عده ای را کشته و بقیه را دستگیر و خانه را تصرف می کنند. داستان معمایی و حادثه‌ای این فیلم در اواسط دهه شصت مورد توجه توجه قرار گرفت. نکته جالب توجه دیگر در این فیلم نیز نقش‌آفرینی جلیل فرجاد است که در فیلم دیگری (توهم) نیز با موضوع سازمان مجاهدین ایفای نقش کرده. به جز فرجاد، امیر وطن زاد، منوره جوهری، شاپور بخشایی و… نیز در این فیلم بازی کرده اند.«دست نوشته ها» برنده جایزه بهترین تدوین از پنجمین جشنواره فیلم فجر شد.

امکان مینا/ کمال تبریزی/ سال 1394

کمال تبریزی بعد از چند دهه فیلمسازی سال گذشته سراغ موضوعی سیاسی رفت و فیلم «امکان مینا» با موضوع فعالیت‌های پشت پرده سازمان مجاهدین را کارگردانی کرد. «امکان مینا» ساخته‌ای سیاسی از تبریزیبا فیلمنامه ای  از فرهاد توحیدی بود، فیلمی که خیلی‌ها آن را اثری ضعیف و شعاری از تبریزی دانستند. «امکان مینا» در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار به نمایش در آمد و از مرداد ماه امسال نیز فرصت اکران عمومی پیدا کرد. با وجود اینکه فیلم تبریزی در جشنواره در چندین رشته نامزد دریافت جایزه شد اما در اکران عمومی نتوانست موفقیتی کسب کند. داستان این فیلم درباره زوجی جوان به نام مهران و مینا است که در ابتدا زندگی آرامی دارند و در کنار هم خوشبت‌اند. مهران که خبرنگار خبرگزاری است و مدام با دبیرش به دلیل عدم چاپ حقایق مشکل دارد، براثر بمباران منطقه‌ای که همسرش در آن جا مشغول به تحصیل در آموزشگاه دخترانه و آماده‌سازی خود برای شرکت در کنکور است متوجه فعالیت‌های مشکوک وی می‌شود و مخاطب در ادامه داستان متوجه عقاید مینا و همکاری‌اش با گروهک منافقین می‌شود. مینا ساداتی و میلاد کی‌مرام بازیگران اصلی فیلم تبریزی بودند.

ماجرای نیمروز/محمدحسین مهدویان/سال 1395

خوش ساخت ترین فیلم ساخته شده درباره گروهک منافقین که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت. فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان و نویسندگی محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی و تهیه کنندگی محمود رضوی که محصول سال 1395 است و در خلاصه داستانش آمده است: در محله های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان ها و کوچه ها و در پستوی خانه ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟

همچنین سریال هایی با نام های «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» درباره زندگی تاریک منافقین ساخته شد.

کلید واژه ها

اضافه کردن دیدگاه جدید