شماره مطلب : 22507
زمان انتشار : 97/6/24 - 11:20 2018/9/15
آوینی فیلم: تازه ترین ساخته حمید نعمت الله؛ فیلمساز شناخته شده و بی حاشیه سینمای ایران، همان گونه که خود به آن اشاره کرده است، درباره رفتار ناپسند «حسادت» است که می تواند دامنه و نگاه های مختلفی را در بربگیرد. از این حیث می توان «نعمت الله» را کارگردانی دغدغه مند دانست که سعی می کند در آثار مختلفش بدون بزرگ نمایی و سیاه نمایی به دنبال تبیین اخلاق و انسانیت روی پرده سینما باشد.
نگاهی به فیلم «شعله ور» تازه ترین ساخته حمید نعمت الله

از حسادت تا عشق راهی دراز باید رفت

آوینی فیلم: تازه ترین ساخته حمید نعمت الله؛ فیلمساز شناخته شده و بی حاشیه سینمای ایران، همان گونه که خود به آن اشاره کرده است، درباره رفتار ناپسند «حسادت» است که می تواند دامنه و نگاه های مختلفی را در بربگیرد. از این حیث می توان «نعمت الله» را کارگردانی دغدغه مند دانست که سعی می کند در آثار مختلفش بدون بزرگ نمایی و سیاه نمایی به دنبال تبیین اخلاق و انسانیت روی پرده سینما باشد.

آوینی فیلم: تازه ترین ساخته حمید نعمت الله؛ فیلمساز شناخته شده و بی حاشیه سینمای ایران، همان گونه که خود به آن اشاره کرده است، درباره رفتار ناپسند «حسادت» است که می تواند دامنه و نگاه های مختلفی را در بربگیرد. از این حیث می توان «نعمت الله» را کارگردانی دغدغه مند دانست که سعی می کند در آثار مختلفش بدون بزرگ نمایی و سیاه نمایی به دنبال تبیین اخلاق و انسانیت روی پرده سینما باشد. «شعله ور»، تازه ترین کارش هم با همین نگاه ساخته شد. شاید مضمون آن که به حسادت ربط دارد، خیلی ها را درگیر کند ولی فیلم تلاش می کند در این تک واژه محصور نماند و مثل هر اثر هنری ای خودش را گسترده کند و دنیای خاص خودش را بیافریند.

حمید نعمت الله بعد از فیلم «رگ خواب» ساخت «شعله ور» را آغاز کرد و قرار بود این فیلم در سی و پنجمین جشنواره فجر نمایش داده شود اما به دلیل طولانی شدن مراحل ساختش یک سال بعد نمایش داده شد. او فیلمنامه «شعله ور» را هم مثل فیلم های قبلی اش به همراه هادی مقدم دوست به رشته تحریر در آورده است. نعمت الله در فیلم «شعله ور» نهایت دقت به جزئیات را به خرج داده است. از بازی گرفتن از بازیگران اصلی گرفته تا انتخاب لوکیشن فیلم که سیستان و بلوچستان را به عنوان لوکیشن اصلی فیلمش برگزیده است. منطقه ای که به سکانس های تاثیرگذار فیلم کمک کرده و تقریبا می شود گفت این فیلم در هیچ جای دیگر چنین قاب های جذابی را در اختیار مخاطب نمی گذاشت.

مهارت فیلمساز در اجرا، در این فیلم به نحو چشمگیری جلب توجه می کند، تا جایی که حتی ضعف های فیلمنامه ای را می پوشاند و از تمام اجزای فرمال پیشی می گیرد. دقت او در فضاسازی، انتقام از واقعیت به اوهام و مالیخولیا و ساخت دنیایی با چارچوب بسته ذهن یک آدم حسود پر مسئله کاری نیست که به راحتی انجام شود. ولی نعمت الله آن قدر اعتماد به نفس دارد که داستان را از سمت شیطانی روایت کند و وجه بیمارگون و آسیب پذیر انسان را نمایش دهد.

جاه طلبی او در این فیلم برای بسیاری خوشایند نیست ولی تلاشی است برای ورود به عرصه های تجربه نشده سینمای ایران. «شعله ور» یک فیلم دیوانه وار است. برای این که بدانید با چه جور فیلمی طرفید، بد نیست این مطلب را بخوانید. این متن قرار است شما را با حال و هوای فیلم و جهان پشت سر آن آشنا کند. پس تمام آن را یک مقدمه برای بررسی بیشتر فیلم در نظر بگیرید؛ متنی که قرار است به شما بگوید با چه چیزی طرفید.

حمید نعمت الله پیش از این که اولین فیلم «بوتیک» را کارگردانی کند، دستیار مسعود کیمیایی در فیلم های «مرسدس» و «ضیافت» بود و حضور او در کنار کیمیایی به عنوان یک فیلمساز صاحب نام، باعث شد تا بعد از چند سال اولین فیلمش را مقابل دوربین ببرد. اگر بخواهیم فیلم های حمید نعمت الله را مرور کنیم، متوجه می شویم که شخصیت های اصلی فیلم های او همیشه باید با شکستی بزرگ به زندگی ادامه دهند. یعنی یا از اول در زندگی بازنده بوده اند یا این که بعد از یک اتفاق تصمیم گرفته اند اوضاع را تغییر دهند.

حمید نعمت الله فیلمنامه آثاری مانند«بوتیک» و «بی پولی» را به همراه هادی مقدم دوست، دوست و همراه قدیمی اش نوشته. این دو مدت هاست که زوجی خلاق را تشکیل داده اند؛ یک گروه جمع و جور که با خلق و خوی هم آشنایند و روش خودشان را برای طراحی قصه و پیشبرد وقایع دارند.

حمید نعمت الله در «شعله ور» به واسطه لوکیشن های متعدد و تازه اش که در فیلم های سینمای ایران کمتر مانند آنها را می بینیم، تصاویر جذاب و دیدنی هم دارد؛ تصاویری که مدت ها بود در فیلم های آپارتمانی نظیرش را ندیده بودیم و حالا بعد از سال ها چشم مان با دیدن آنها روشن شد.

کلید واژه ها

اضافه کردن دیدگاه جدید