شماره مطلب : 22559
زمان انتشار : 97/6/31 - 12:04 2018/9/22
آوینی فیلم: علی عطشانی بعد از تجربیات ناموفقی که در تولید آثار سینمایی داشته است، این روزها با  فیلم «کاتیوشا» در اکران سینمایی حضور دارد. این فیلم اگرچه پُرفروش ترین فیلم این فیلمساز پُرحاشیه محسوب می شود، اما باز هم مشکلا ت ساختاری دیگر آثار این فیلمساز جوان را یدک می کشد.

نقد فیلم سینمایی «کاتیوشا» ساخته علی عطشانی به بهانه اکران سینمایی

آوینی فیلم: علی عطشانی بعد از تجربیات ناموفقی که در تولید آثار سینمایی داشته است، این روزها با فیلم «کاتیوشا» در اکران سینمایی حضور دارد. این فیلم اگرچه پُرفروش ترین فیلم این فیلمساز پُرحاشیه محسوب می شود، اما باز هم مشکلا ت ساختاری دیگر آثار این فیلمساز جوان را یدک می کشد.

آوینی فیلم: علی عطشانی بعد از تجربیات ناموفقی که در تولید آثار سینمایی داشته است، این روزها با  فیلم «کاتیوشا» در اکران سینمایی حضور دارد. این فیلم اگرچه پُرفروش ترین فیلم این فیلمساز پُرحاشیه محسوب می شود، اما باز هم مشکلا ت ساختاری دیگر آثار این فیلمساز جوان را یدک می کشد.

در واقع مشکل اصلی فیلم «کاتیوشا» سر در گمی در میان ژانر است. این فیلم نمی‌داند اثری اجتماعی است و یا می‌خواهد الگوی سینمای کمدی نقادانه را ارائه دهد. در این میان فیلم در بسیاری مواقع به کمدی سحطی نزدیک می‌شود، اما تمام سعی خود را می‌کند تا به ابتذال کشیده نشود. فیلم جدید علی عطشانی از عنصر داستان گویی بهره می‌برد و کمدی خود را در محیطی منعطف به درامی اجتماعی پیوند می‌زند. عطشانی به هیچ وجه نمی‌خواهد به هر قیمتی مخاطب را بخنداند و همین از همان لحظه اول کاتیوشا را فیلمی هر چند متوسط، اما شریف اعلام می‌کند.

مشکلی دیگری که باعث شده کاتیوشا روایتی سر در گم پیدا کند نبود داستان منسجم ابتدایی و به همین منوال نبود شخصیت پردازی درست است. این فیلم می‌خواهد بین شخصیت‌ها رابطه برقرار کند، اما متاسفانه خود شخصیت‌ها از لحاظ ساختار شکل نگرفته اند و به همین دلیل رابطه میان آن‌ها شکل نمی‌گیرد.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «کاتیوشا» آمده است: من اگر بخوام توی زندگیم موفق باشم حتما نباید اونجوری به زندگی نگاه کنم که تو نگاه می‌کنی.

بازیگران این فیلم به جای کاراکتربودن به شدت تیپ هستند. تیپ‌هایی تکراری که کارگردان هر چه تلاش می‌کند نمی‌تواند با حضور آن‌ها پیشبردی در روایت رقم بزند. همین تیپ گرایی و تکراری بودن شخصیت‌ها برای دو شخصیت اصلی ضعفی است که تا پایان همراه اثر است.

فیلمساز با همان روایت تکراری پسر پولدار و مرد فقیر سراغ داستان رفته است و اتفاقاً این تکرار به شدت در دیالوگ‌ها دیده می‌شود. عطشانی می‌خواهد در این فیلم به شکاف طبقاتی بپردازد، اما این مساله را آنقدر غلو شده و بزرگ ارائه می‌دهد که به هیچ وجه قابل باور نیست و شعارزدگی آن دل مخاطب را می‌زند.

کلید واژه ها

اضافه کردن دیدگاه جدید