شماره مطلب : 22844
زمان انتشار : 97/8/13 - 11:55 2018/11/4
آوینی فیلم: صابون اتهام کپی کاری در سینمای ایران شاید به تن خیلی از هنرمندان خورده باشد که خیلی از آنها به ناروا و بعضی هم بحق بوده اند. از اصغر فرهادی به عنوان یکی از جهانی ترین سینماگران ایران که خیلی ها متهم به تقلید از او و سبک فیلمسازی اش هستند تا خیلی چهره های ریز و درشت دیگر بارها متهم به کپی کاری شده اند.
داستان کپی کاری در سینمای ایران

احیای فیلمفارسی در سینمای بیمار امروز!

آوینی فیلم: صابون اتهام کپی کاری در سینمای ایران شاید به تن خیلی از هنرمندان خورده باشد که خیلی از آنها به ناروا و بعضی هم بحق بوده اند. از اصغر فرهادی به عنوان یکی از جهانی ترین سینماگران ایران که خیلی ها متهم به تقلید از او و سبک فیلمسازی اش هستند تا خیلی چهره های ریز و درشت دیگر بارها متهم به کپی کاری شده اند.

آوینی فیلم: صابون اتهام کپی کاری در سینمای ایران شاید به تن خیلی از هنرمندان خورده باشد که خیلی از آنها به ناروا و بعضی هم بحق بوده اند. از اصغر فرهادی به عنوان یکی از جهانی ترین سینماگران ایران که خیلی ها متهم به تقلید از او و سبک فیلمسازی اش هستند تا خیلی چهره های ریز و درشت دیگر بارها متهم به کپی کاری شده اند.
در مواردی اما آش چنان شور می شود که طرف خود پاپیش گذاشته و اذعان داشته مشغول امر شریف کپی کاری است! در این شیوه گاه از فیلم های پیش از انقلاب کپی تمام عیار(!) گرفته می شود و گاه از آثار سینمای جهان. مثلا آقای تهیه کننده تا سالها پیش نسخه VHS فیلمهای مدنظرش را به یک نویسنده محترم کپی کار می داد تا با تماشا یا بازبینی آنها، ورژن تازه ای را تحویل دهد. بعد از آن این پروسه به نسخه های VCD و سپس DVD و فلش مموری محول شد. اخیرا هم شنیده می شود به دلیل ضیق وقت، دوستان کپی کار طی یک دورهمی، قصه سرقت شده را برای یکدیگر تعریف و درباره آن تبادل نظر می کنند و در نهایت پس از صیقل دادن خط قصه، متناسب با مولفه های گیشه پسند امروز و در صورت آبرومندی به طوری که کسی هم بو نبرد، فیلمنامه به روز آماده می شود!
در بُعد جهانی اش که کار برای فیلمسازان وطنی راحت تر هم هست؛ چون ایران همچنان به معاهده بین المللی کپی رایت یا مالکیت ادبی و هنری (کنوانسیون برن) نپیوسته و راه برای سرقت ایده و محتوا حسابی برای ذهن های غیر خلاق باز است. ضمن اینکه تصویب قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان در سال ۱۳۴۸ هم تضمین مطمئنی برای جلوگیری از فعالیت کپی کاران نبوده است.
همانطور که نامه ای با امضای ۱۱۰ هنرمند کشورمان که سه سال پیش منتشر شد و در آن خواستار تعیین و رعایت حق مولف در سینمای ایران شدند که به نتیجه روشنی نرسید. مشکلی که بد نیست مدیر جدید سازمان سینمایی دست کم در حوزه سینما و شبکه نمایش خانگی به آن ورود کند و به سرانجامش برساند.
در یکی از تازه ترین نمونه ها، خبرنگار بانی فیلم مطلع شده که یکی از دفاتر تولید و پخش پرکار در امر اقتباس های مو به مو و متعهدانه از سینمای فارسی(!) که ید طولایی نیز در این حوزه دارد، نسخه تازه ای از فیلم «مهدی مشکی و شلوارک داغ» را در مرحله پیش تولید دارد. فیلمی که گویا بزودی توسط یک کارگردان جوان جلوی دوربین خواهد رفت.
«مهدی مشکی و شلوارک داغ» فیلمی به کارگردانی نظام فاطمی و نویسندگی احمد نجیب‌زاده در سال ۱۳۵۱ است. فیلمی با بازی زنده یاد ناصر ملک مطیعی که به نظر می رسد در غیبت این بازیگر سرشناس، احتمالا با حضور یکی دیگر از هنرپیشگان معروف بازسازی خواهد شد و بی شک خیلی از مختصات نسخه اصلی به تبع معذوریتهای سینمای ایران حذف و با موارد قابل پخش، جایگزین خواهندشد!
جهانگیر الماسی یک بار درباره این فیلم حرف جالبی به تماشاگران امروز زده بود:«شما فیلم گاو را سیاسی می دانید یا مهدی مشکی و شلوارک داغ؟ همه می گویند گاو، ولی من می گویم شلوارک داغ! چون در زمان شاه سال ۵۴ که در شهرهای نیشابور، قزوین، زنجان، تبریز، یزد، کرمان و… خانم ها چادری بودند، به وسیله همان فیلم، قبح عریان بودن ریخته شد و فرهنگ به یک سمت دیگر رفت.این فیلم را من می گویم سیاسی چون کاربرد اجتماعی دارد. اما فیلم گاو فقط برای روشنفکرهاست. فکر می کنید چند نفر آن را دیده اند؟ کلا ۱۴هزار تومان فروش داشته. مهدی مشکی و شلوارک داغ، مادمازل خاله، مامان جونم عاشق شده و… اینها سیاسی هستند که سلیقه عمومی، منش و رفتار اجتماعی مردم را تغییر می دهند»!
حال باید دید این فیلم اصلا از وزارت ارشاد و شورای صنفی، پروانه ساخت و نمایش خواهد گرفت یا به شیوه مالوف برخی، رندانه در سکوت خبری ساخته خواهد شد و بعد برای دریافت مجوز اکران آن چانه زنی صورت خواهد گرفت. تجربه نشان داده این طور مواقع هم چنین فیلم هایی با چند مورد ممیزی جزیی در نهایت مجوز اکران می گیرند.
جای تاسف دارد در شرایطی که تعدادی از بهترین فیلمسازان سینمای ایران یا به محاق رفته اند و یا امکان فیلمسازی در طول سال را نیز پیدا نمی کنند، فرصت برای عرض اندام این نمونه های مبتذل فراهم است و بخت با آنان یار!
مورد دیگر از این هم جالب تر است. یکی از کارگردانان شناخته شده که اخیرا وارد شبکه نمایش خانگی شده، دست به تلفیق چند سریال خارجی زده و با تدابیری چون قصه دزدی و شخصیت قاپی از آنها، به خیال خودش معجون تازه ای را برای بینندگان بی نوای شبکه ویدئویی در دست تولید دارد. او که ظاهرا بی نصیب ماندن از سودهای مشکوک و سرمایه های سرگردان این شبکه را جایز ندیده، با این شیوه در تدارک ساخت یک سریال با داستانی مثلا اریژینال است تا آنرا قالب خلق ا… کند.
«نارنجی همان سیاه است» یا «نارنجی مُد جدید است» Orange Is the New Black کمدی درام جنایی شبکه نتفلیکس یکی از این آثار مورد دستبرد قرار گرفته در سریال مذکور است. پخش فصل اول این سریال از اوایل ژوئیه ۲۰۱۳ شروع شد و فصل هفتم آن قرار است سال آینده میلادی آغاز شود. در همین حد بگوییم که این سریال قصه واقعی زندگی زنی به نام پیپر چپمن با بازی تیلور شیلینگ است که در اثر یک بی احتیاطی در استفاده تفننی از مواد مخدر، به زندان می افتد. سریال دوستان ایرانی قطعا چند قسمتی از این مجموعه را دیده اند.
«بهتره با سال تماس بگیری» به عنوان اسپین آف «بریکینگ بد»، دیگر سریالی است که در این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته است. قصه این سریال شبکه AMC به روزهای قبل از اتفاقات «بریکینگ بد» و کاراکتر اصلی آن والتر وایت (با بازی برایان کرانستون) برمی گردد. سال گودمن (با بازی باب اونکرک) یکی از شخصیت های بامزه سریال «بریکینگ بد» که نقش وکیل و آچار فرانسه والتر وایت را بازی می کرد، کاراکتر محوری این اسپین آف است که در سریال جدید کارگردان وطنی از گزند تقلید مصون نمانده است.
«آقای ربات» (Mr. Robot) مجموعه تلویزیونی آمریکایی، در درام و تریلر روان‌شناختی است که رامی ملک در آن نقش یک هکر و مهندس امنیت رایانه به‌نام الیوت آلدرسون را دارد که اختلال افسردگی اساسی و اضطراب اجتماعی دارد.بخشهایی از تم و فضای این سریال هم در سریال مذکور ورود پیدا کرده است. ظاهرا سازندگان این سریال در پیگیری «آقای ربات» از یکی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان آنرا پسندیده و برای سرقت یواشکی انتخاب کرده اند!
«مردان دیوانه» (MAD MEN ) دیگر سریال درام آمریکایی است که از اواسط ژوئیه ۲۰۰۷ روی آنتن رفت، با هفت فصل و ۹۲ قسمت در ۱۷ ماه مه ۲۰۱۵ به پایان رسید. داستان سریال درباره یک بنگاه تبلیغاتی به اسم استرلینگ کوپر در خیابان مدیسون در شهر نیویورک دهه ۱۹۶۰ است. دریافت ۱۶ جایزه امی و ۴ جایزه گلدن گلوب از جمله افتخارات این سریال است. «مردان دیوانه» هم جزو چهار سریالی است که در مجموعه مذکور به آن ناخنکهایی زده شده است.

منبع: بانی فیلم

اضافه کردن دیدگاه جدید