شماره مطلب : 22872
زمان انتشار : 97/8/19 - 10:21 2018/11/10
آوینی فیلم: نصرالله مدقالچی گوینده و دوبلور پیشکسوت سینمای ایران معتقد است: زمانی که فیلمی را دوبله می‌کنیم، در اختیار هنرپیشه‌های فیلم هستیم، اما در فیلم مستند ما فرمانده هستیم و شور و حال روایت فیلم در دستان گوینده است.
دیدگاه گوینده و دوبلور پیشکسوت سینمای ایران چیست؟

نصرالله مدقالچی: در فیلم مستند ما فرمانده هستیم

آوینی فیلم: نصرالله مدقالچی گوینده و دوبلور پیشکسوت سینمای ایران معتقد است: زمانی که فیلمی را دوبله می‌کنیم، در اختیار هنرپیشه‌های فیلم هستیم، اما در فیلم مستند ما فرمانده هستیم و شور و حال روایت فیلم در دستان گوینده است.

آوینی فیلم: نصرالله مدقالچی گوینده و دوبلور پیشکسوت سینمای ایران معتقد است: زمانی که فیلمی را دوبله می‌کنیم، در اختیار هنرپیشه‌های فیلم هستیم، اما در فیلم مستند ما فرمانده هستیم و شور و حال روایت فیلم در دستان گوینده است.

وی که امسال با گویندگی متن دو فیلم مستند در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی جشنواره اظهار کرد: گویندگی مستند با دوبله فیلم سینمایی بسیار متفاوت است و فردی که قصد دارد نریشن فیلم مستندی را بخواند، باید فن بیان بداند و براساس حال و هوای فیلم، متن را بخواند.

وی افزود: زمانی که فیلمی دوبله می‌شود، دوبلورها در اختیار هنرپیشه‌های فیلم هستند و باید بیان‌شان مشابه با بازیگران فیلم باشد و هر طور که آن‌ها دیالوگ‌ها را بیان کرده‌اند، همان‌طور دوبله کنند، اما در گویندگی فیلم مستند فرمان در دست گوینده متن است.

مدقالچی با اشاره به بودجه اندک ساخت فیلم‌های مستند تصریح کرد: من در بسیاری از موارد با مستندسازان درباره‌ی رقم دستمزد کنار می‌آیم چون می‌دانم که بودجه آثار مستند اندک است، اما فردی که تصمیم دارد در فیلمش از گوینده استفاده کند، یا باید آن را به نحو احسنت انجام دهد و یا به طور کامل از این کار منصرف شود.

وی ادامه داد: اغلب نریشن‌های فیلم‌های مستند خیلی ساده هستند و روخوانی می‌شوند، در حالی که نحوه‌ی اجرا در این کارها بسیار اهمیت دارد. روخوانی یک متن را که هر کسی می‌تواند انجام دهد اما با اجرای درست آن است که 20 میلیون شنونده پیدا می‌کند.

این دوبلور با تاکید بر این که اهدای تندیس گویندگی متن در جشنواره سینماحقیقت به ارتقای این بخش کمک خواهد کرد، گفت: تشویق و تنبیه در بهبود هر حرفه‌ای موثر است. وقتی صاحب اثر به این امر توجهی ندارد و ترجیح می‌دهد به ساده‌ترین شکل ممکن و بدون صرف هزینه، نریشن‌های فیلمش را ضبط کند، مشخص است که حاصل کار کیفیت لازم را نخواهد داشت.

مدقالچی در پایان درباره‌ی حضور یک گوینده در جمع داوران جشنواره سینماحقیقت اظهار کرد: اگر فردی از میان همکاران که حب و بغض نداشته باشد، در جمع داوران قرار گیرد خوب است و می‌تواند با شناختی که از این حوزه دارد، بهترین گوینده متن را معرفی کند؛ اما با توجه به حب و بغض‌ها بهتر است منتقدان و صاحب‌نظران حوزه مستند در این باره قضاوت کنند.

* دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای 18 تا 25 آذرماه 1397 به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در شهر تهران برگزار خواهد شد.

منبع: روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

کلید واژه ها

اضافه کردن دیدگاه جدید