شماره مطلب : 22890
زمان انتشار : 97/8/20 - 13:57 2018/11/11
آوینی فیلم: هم‌اکنون دو فیلم «لس آنجلس-تهران» و «خانم یایا» روی پرده است. دو فیلمی که مخاطب، حداقل به اعتبار نام سازندگان و بازیگران آنها و البته حجم وسیعی از تبلیغاتی که برای‌شان می‌شود، انتظار یک اثر نرمال را از آنها داشته است اما شدت انتقاد مخاطبان از این دو فیلم به اندازه‌ای بود که سبب شده تا بازیگران اصلی‌شان در همان نخستین روزهای اکران، به این انتقادها واکنش نشان دهند.
شدت انتقادات از فیلم های «لس آنجلس-تهران» و «خانم یایا» بالا گرفت

تبلیغات دروغین فیلم ها به دادشان نرسید

آوینی فیلم: هم‌اکنون دو فیلم «لس آنجلس-تهران» و «خانم یایا» روی پرده است. دو فیلمی که مخاطب، حداقل به اعتبار نام سازندگان و بازیگران آنها و البته حجم وسیعی از تبلیغاتی که برای‌شان می‌شود، انتظار یک اثر نرمال را از آنها داشته است اما شدت انتقاد مخاطبان از این دو فیلم به اندازه‌ای بود که سبب شده تا بازیگران اصلی‌شان در همان نخستین روزهای اکران، به این انتقادها واکنش نشان دهند.

آوینی فیلم: هم‌اکنون دو فیلم «لس آنجلس-تهران» و «خانم یایا» روی پرده است. دو فیلمی که مخاطب، حداقل به اعتبار نام سازندگان و بازیگران آنها و البته حجم وسیعی از تبلیغاتی که برای‌شان می‌شود، انتظار یک اثر نرمال را از آنها داشته است اما شدت انتقاد مخاطبان از این دو فیلم به اندازه‌ای بود که سبب شده تا بازیگران اصلی‌شان در همان نخستین روزهای اکران، به این انتقادها واکنش نشان داده و با عدم‌پذیرش نقدها به ساحت فیلمی که در آن نقش‌آفرینی داشته‌اند، مخاطبان را به «بی‌انصافی» متهم کرده یا «برائت خود از محتوای اثر» را اعلام کنند. «پرویز پرستویی»، «مهناز افشار» و «ماهایا پطروسیان» در هفته نخست اکران «لس‌آنجلس -تهران» و «حمید فرخ‌نژاد» در نخستین روز اکران «خانم یایا» نسبت به این انتقادهای مردمی واکنش نشان دادند.

فیلم «لس‌آنجلس- تهران» پروسه تبلیغاتی خود را از همان مرحله پیش‌تولید آغاز کرد. درست جایی که مخاطب کنجکاوی‌های بسیاری راجع‌به نام فیلم از خود نشان داد و وقتی سازمان سینمایی در مسیر تهییج بیشتر قرار گرفت و نام لس‌آنجلس را با تهران جابه‌جا کرد، این شعف در مخاطب دوچندان شد. فاز بعدی تبلیغات به مرحله ساخت رسید و علاوه‌بر عکس‌های معمول از پشت‌صحنه فیلم، انتشار تصاویری از چندین گریم «پرویز پرستویی» و مانور روی این خبر که پرستویی پس از بیش از یک دهه در یک فیلم کمدی به ایفای نقش پرداخته است، حکم تیر خلاصی را داشت تا مخاطب تنها در سه روز نخست اکران این فیلم، بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون تومان به گیشه این فیلم بپردازد. در این مسیر، تبلیغات سرسام‌آور شهری که در نتیجه سرمایه‌گذاری نهادهای متمولی مثل فروشگاه‌های رفاه و بانک‌ملت فراهم شده بود، مسیر دیده شدن فیلم را بیشتر روی ریل انداخت. در همین فضا که انتقادهای مردمی راجع‌به کیفیت این فیلم، دهان به دهان در حال پخش شدن بود، یک «ضدتبلیغ»، ترمز این ناملایمات را برای فیلم کشید. مقایسه «لس‌آنجلس‌-‌تهران» با فیلم «مارمولک» و مشابهت دادن بین صحنه‌هایی هم‌چون بالا رفتن پرستویی از دیوار، به بالا رفتن معروف او در فیلم «کمال تبریزی» و حتی صحنه‌های عاشقانه دو نفره بهروز (پرستویی) و لیندا (ماهایا پطروسیان) در این فیلم که به سکانس‌های عاشقانه «رضا مارمولک» و همسر دل‌انگیز (رعنا آزادی‌ور) تشبیه شد، نهایت استفاده ابزاری از این فرم تبلیغاتی بود. اتفاقی که البته واکنش کارگردان و حتی بازیگران فیلم را در پی داشت که «برخلاف آن بالا رفتن از دیوار که عامدانه صورت گرفته است، مشابهت دیگری میان این فیلم و «مارمولک» وجود ندارد.» همین انکار، حکم «تبلیغات معکوس» را برای «لس‌آنجلس-‌تهران» داشت و سبب شد تا در هجمه تبلیغات منفی مردمی علیه این فیلم، مخاطبان بسیاری به تماشای این فیلم بنشینند، طوری که میزان فروش این فیلم در یک ماه، از مرز 6 میلیارد فراتر رفته است.

همچنین تبلیغات جدیدترین ساخته «عبدالرضا کاهانی»، شکل کلاسیکی دارد. اگر کمی پیشتر، نوع انتقاد کارگردان به سیاست‌های صداوسیما یا ممیز‌ی‌های ارشاد و بعد از آن، بیانیه یا متن اعتراضی بازیگر اول آن فیلم، ژستی روشنفکرانه‌ به اثر می‌داد که مانیفست حیات آن فیلم در سینمای مستقل ایران به‌حساب می‌آمد و قرار بود مخاطب با این ترفند نخ‌نما، به سینماها کشیده شود، حالا روابط‌عمومی «خانم یایا»، رویه نوینی از این مدل کلاسیک را تجربه می‌کند. کاهانی سال گذشته این فیلم را با یک گروه قدرتمند در تایلند جلوی دوربین برد. نوع گریم بازیگران، فضاهای مورد استفاده برای فیلمبرداری، تاکید بر نام «پاتایا» (که یکی از مراکز فعالیت‌های جنسی در سراسر جهان به‌شمار می‌ر‌ود) در تبلیغات فیلم، مصاحبه برخی بازیگران و البته سابقه‌ ذهنی‌ای که مخاطب از ساختارشکنی در آثار کاهانی داشت، انتظار یک درام با چاشنی کمدی را ایجاد می‌کرد. تبلیغات فیلم که در مهر‌ماه و اوایل آبان منتشر شد نیز به سبک آثار کمدی طعنه می‌زد اما در میانه‌های تبلیغ برای این فیلم بود که کاهانی با انتشار یک یادداشت، از شکل تبلیغات فیلم گله کرد و آن را متفاوت از سلیقه خود خواند. شاید در زمانی که کاهانی زبان به اعتراض این شکل تبلیغات گشود، مخاطبان چندان متوجه اصل قضیه نشدند اما بعدها که تیزر و تصاویر تبلیغاتی با شعار «این فیلم، خنده‌دار نیست» منتشر شد و صدای اعتراض مخاطبان در نخستین روز اکران، «حمید فرخ‌نژاد» را به واکنش واداشت، ابعاد قضیه کمی بیشتر روشن شد.

کلید واژه ها

اضافه کردن دیدگاه جدید