شماره مطلب : 23708
زمان انتشار : 97/10/22 - 11:52 2019/1/12
آوینی فیلم: پیام دهکردی از جمله بازیگران و کارگردانهای دغدغه مند در زمینه تئاتر و سینما و تلویزیون است که در هفته گذشته با انصراف از ادامه اجرای برنامه شب تئاتر خبرساز شد. پیام دهکردی که در حال بازی در سریال تلویزیونی «گاندو» است، در گفتگو با «آوینی فیلم»، صحبتهای جالبی نسبت به اتفاقات فرهنگی کشور و مساله مهم امنیت ملی داشته است.
گفتگوی آوینی فیلم با پیام دهکردی بازیگر سریال تلویزیونی گاندو

نسبت به افرادی که آرامش مردم را برقرار کردند، سر تعظیم فرود می آورم

آوینی فیلم: پیام دهکردی از جمله بازیگران و کارگردانهای دغدغه مند در زمینه تئاتر و سینما و تلویزیون است که در هفته گذشته با انصراف از ادامه اجرای برنامه شب تئاتر خبرساز شد. پیام دهکردی که در حال بازی در سریال تلویزیونی «گاندو» است، در گفتگو با «آوینی فیلم»، صحبتهای جالبی نسبت به اتفاقات فرهنگی کشور و مساله مهم امنیت ملی داشته است.

آوینی فیلم: پیام دهکردی از جمله بازیگران و کارگردانهای دغدغه مند در زمینه تئاتر و سینما و تلویزیون است که در هفته گذشته با انصراف از ادامه اجرای برنامه شب تئاتر خبرساز شد. پیام دهکردی که در حال بازی در سریال تلویزیونی «گاندو» است، در گفتگو با «آوینی فیلم»، صحبتهای جالبی نسبت به اتفاقات فرهنگی کشور و مساله مهم امنیت ملی داشته است.

این بازیگر بااخلاق که علاقه ای برای شرح اتفاقات رخ داده در برنامه تلویزیونی «شب تئاتر» ندارد، در پاسخ به ثمرات اجرای این برنامه تئاتری تلویزیون گفت: از این حیث که شب تئاتر تنها برنامه جدی و ساختارمند و اسلوبی تئاتر در تلویزیون بوده برایم اهمیت زیادی داشت تا بتوانم کمکی انجام بدهم و توقعاتی برای تاثیرگذاری این برنامه داشتم و تلاشم هم در همین راستا بوده است البته توقع چندانی برای حل همه مشکلات تئاتر کشور نداشتیم اما حداقل تاثیرگذاری ها براساس بازخوردها در همین مدت صورت گرفت و در برهوت بی برنامگی ها در زمینه تئاتر این برنامه میتوانست اتفاق مبارکی در تلویزیون باشد. تلاش ما بر این بوده که اگر هم نتوانیم همه مشکلات را حل کنیم حداقل بتوانیم ایجاد پرسش کنیم. همه تلاش بنده در چند هفته اجر ای برنامه شب تئاتر این بوده که صادقانه و به دور از جناح بندی ها بتوانیم مشکلات تئاتر را با صاحب نظران مطرح کنیم اما به هر حال مسائلی پیش آمد که امکان ادامه همکاری میسر نشد و با توجه به این شرایط بهتر دیدم که از جمع برنامه خارج شوم.

وی افزود: به نظرم این برنامه تا حدی توانست تاثیرگذار باشد. در بخش تئاتر شهرستانی این برنامه برای استانها خیلی نویدبخش بوده است، هر چند همانطور که اشاره کردم مسائل بنیادی تئاتر به برنامه های مختلف و توجهات بیشتری به خصوص از سوی رسانه ملی نیاز دارد.

پیام دهکردی در پاسخ به اینکه مهمترین مشکلات جدی تئاتر کشور را در چه مواردی می بیند، به آوینی فیلم گفت: تئاتر ما نقاط قوت بسیاری دارد و اجراهای خوبی هم روی صحنه میرود. حالا ممکن است یکی دو نمایش هم باشند که در بحث محتوا مسائلی داشته باشند یا احیانا تخلفاتی هم پیش بیاید اما اینها مبنای بحث من نیست چون به هر حال در جامعه ی هدف چند صد اجرایی که دارد اتفاق می افتد ممکن است کاستی ها و نواقصی پیش بیاید. اما به نظر من مهم ترین کاستی امروز تئاتر ایران، بی قانونی است. در واقع فقدان راهکار روش مند و نبود شیوه نامه ای که بتواند چراغ راه تئاتر ایران باشد، به شدت فقدانش احساس میشود.

کارگردان نمایش «مرگ و پنگوئن» افزود: وقتی که شیوه و روش اسلوب بندی وجود نداشته باشد، تمام اداره تئاتر کشور در همه سطوحش شکل یک وضعیت خودمختار و سلیقه ای به خود می گیرد. یعنی منِ مدیر امروز می آیم و براساس سلایقم شیوه هایی را پیاده میکنم و از آنجا که مدیریتهای فرهنگی در ایران برخلاف خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا به شکل مقطعی و گذرا است، هیچ رویه ای به شکل ثابت پیدا نمیشود در حالیکه مدیریت حوزه فرهنگ باید به شکل مداوم و مستمر انجام شود. در مدیریت فرهنگی نمیتوان تصمیمات آنی گرفت و دستور داد و یا اینکه برنامه ای را متوقف کرد. نتیجه این رفتار غیرفرهنگی، عدم وجود ثبات خواهد داشت و این در همه حوزه های فرهنگی از جمله تئاتر و سینما صدق میکند.

بازیگر فیلم سینمایی «یک تکه نان» در ادامه به آوینی فیلم گفت: اگر مشکلی در زمینه تئاتر یا سینمای سطح پایین وجود دارد، مقصرش هنرمند نیست بلکه این به عهده مدیران فرهنگی است. باید از مدیران رسانه ملی سوال شود که چرا جامعه مخاطب را به سطحی نگری رسانده است. باید بخشی از این مشکل را رسانه ملی جواب بدهد. الان بسیاری از موسیقی هایی که از تلویزیون پخش میشود و خوانندگانی که تبلیغ میشود را من چیزی جز در حد مبتذل نمی بینم. این موسیقی را اگر 25 سال پیش کسی میشنوید به بازداشتگاه میفرستادند! الان دارند اعلام میکنند که این نوع موسیقی ایرادی ندارد و این میشود که ابتذال وارد سلیقه ها میشود. من از وجود این نوع آثار احساس شرم میکنم. وقتی جامعه ای به این سطح از سطحی نگری رسیده است، دیگر یک هنرمند چه کاری میتواند انجام دهد؟ ما انواع تبلیغات تجمل گرایانه و زندگی لاکچری را می بینیم و وقتی رسانه ملی با این گستره این کار را میکند دیگر چه انتظاری از رسانه های معاند خارج نشین است که هیچ وقت نمیخواهند استقلال و عزت ایران را ببینند و به شکل دیگری موارد غیرفرهنگی را نمایش می دهند.

پیام دهکردی در پاسخ به اینکه به چه دلیل همکاری با سریال گاندو را پذیرفته است، به آوینی فیلم گفت: اولین اینکه سریال گاندو فیلمنامه خیلی خوبی دارد. افزون بر اینکه موضوع مهمی در این سریال مطرح شده که حتما باید به شکل گسترده در جامعه ما گفته شود و بازتاب داشته باشد. «گاندو» موضوع متفاوت و تازه ای را مطرح میکند که تا به حال در جامعه ما مغفول مانده است. ضمن اینکه مردم ما باید بدانند که چه اتفاقاتی افتاده و چه افرادی تلاش کردند که الان بنده و شما با آرامش بنشینیم و گفتگو کنیم و بدانیم که این امنیت خود را مدیون چه کسانی هستیم. این آرامش محصول زحمات کسانی است که نه نامی از آنها برده میشود و نه کسی آنها را میشناسد و اساسا کسی هم آنها را نباید که بشناسد.

بازیگر سریال گاندو ادامه داد: به نظر من تولید سریال گاندو به دلیل توجهی که به مساله امنیت ملی دارد، اتفاق خیلی خوبی است. ما هر چقدر در حوزه مسائل امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی الان شاگرد اول و درجه یک در جهان هستیم، به خاطر فداکاری و ایثار افرادی است که ناشناخته مانده اند. با افتخار و بدون هرگونه ریاکاری میگویم که بازی در این سریال توفیقی برایم بود و از خدا خواستم که تمام توانم را بگذارم تا شخصیتی را که در گاندو به عهده من گذاشته شده به بهترین شکل ایفا کنم چون به این کار اعتقاد دارم و به نظرم این آدمها و این موضوع باید شناخته شود.

پیام دهکردی درباره نقشی که در سریال گاندو پذیرفته است، به آوینی فیلم گفت: نقشی که به عهده گرفته ام را خیلی دوست دارم و به نظرم به جمیع جهات جزو دشوارترین نقشهایی است که تا به حال انجام دادم. اما خوشبختانه گروه خوبی داریم و قلب خوبی پشت کار است و جواد افشار هم به کار مسلط است. امیدوارم که سریال گاندو در زمان پحش مورد توجه مردم قرار بگیرد. هر چقدر که در سریال گاندو پیش میروم و درباره شخصیت های آن پرس و جو میکنم، بیشتر شیفته شخصیتهای عزیزی میشوم که همه زندگی خود را صرف امنیت ایران کردند. من نسبت به افرادی که آرامش مردم را برقرار کردند، سر تعظیم فرود می آورم. این افراد درست در نقطه مقابل مدیران فرهنگی هستند که آدم از عملکردشان تاسف میخورد.

وی افزود: سریال گاندو از اینکه به سراغ یک موضوع تازه رفته و از این حیث که به نوعی یک مستند نسبت به یک اتفاق واقعی در حوزه مسائل امنیتی کشور است، اتفاق مبارکی به شمار می آید. افزون بر اینکه آرش قادری بسیار خوب فیلمنامه را نوشته است و به نظر من جواد افشار هم کارگردانی است که خیلی خوب میداند چه میخواهد.

پیام دهکردی با اشاره به اینکه اولین تجربه همکاری اش با جواد افشار در سریال «گاندو» است، ادامه داد: خدا را شاکرم که تا به حال با عمده کارگردانها و گروهی کار کردم که کارشان را بلد هستند. جواد افشار واقعا یکی از این افراد کاربلد است. به نظرم همکاری با یک کارگردان ضعیف یا متوسط مثل دیدن یار نامتناسب می ماند که به گفته سعدی بزرگوار مانند جهنم است. خوشبختانه تیم تولید گاندو و آقای جواد افشار میدانند که چه میخواهند و چه نمیخواهند. کار کردن با آقای افشار هم لذت بخش است و هم به خاطر ریتم خیلی خوبی که دارد خیلی خوب و با سرعت تولید پیش میرود.

پیام دهکردی درباره لزوم تولید سریالهایی مثل گاندو گفت: در همه جای جهان آثاری تولید میشود که عظمت آن کشور را نشان دهد حالا در بعضی کشورها به شکل تخیلی این شرایط نشان داده میشود در حالیکه در واقعیت اینگونه نیست. اما ما انقدر کشور بزرگی هستیم و رشادتها در این مدت دیده ایم که باید مجموعه هایی برای نمایش این فداکاریها تولید شود. این کارها جنبه تبلیغاتی و تهییجی دارد و باید ساخته شود. البته امکان دارد کارهایی تولید شود که نسبت به قلب تاریخ راه ناصوابی را در پیش بگیرند و به تحریف واقعیت و واژگون کردن تاریخ بپردازند. این فیلمها و سریالها خائن هستند و میخواهند واقعیت را به شکل دیگری نشان بدهند. اگر روزی این کارها به من پیشنهاد بشود نخواهم پذیرفت اما سریالی مثل گاندو کاملا مطابق با واقعیت نوشته شده است و میخواهد واقعیتها را بگوید و باید مورد حمایت قرار بگیرد.

اضافه کردن دیدگاه جدید