شماره مطلب : 23727
زمان انتشار : 97/10/24 - 09:43 2019/1/14
آوینی فیلم: شکل برگزاری و کیفیت فیلمهای جشنواره فیلم فجر موضوعی چالش برانگیز بوده و هست. امسال در چهل سالگی انقلاب اسلامی و در سی و هفتمین دوره برگزاری جشنواره فیم فجر انتظارات بیشتری نسبت به ادوار گذشته برای برگزاری مناسب این رویداد مهم ملی وجود دارد. اما صاحب نظران اعتقاد دارند که چنین اتفاقی با توجه به وضعیت امروز سینما تا حد زیادی تحقق نخواهد یافت. در روزهای آتی نقدهای بیشتری درباره جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت.
بررسی وضعیت برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از نگاه صاحب نظران

جشنواره ای بلاتکلیف و خانه به دوش

آوینی فیلم: شکل برگزاری و کیفیت فیلمهای جشنواره فیلم فجر موضوعی چالش برانگیز بوده و هست. امسال در چهل سالگی انقلاب اسلامی و در سی و هفتمین دوره برگزاری جشنواره فیم فجر انتظارات بیشتری نسبت به ادوار گذشته برای برگزاری مناسب این رویداد مهم ملی وجود دارد. اما صاحب نظران اعتقاد دارند که چنین اتفاقی با توجه به وضعیت امروز سینما تا حد زیادی تحقق نخواهد یافت. در روزهای آتی نقدهای بیشتری درباره جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت.

آوینی فیلم: در راستای بررسی ساز و کار برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، اولین نشست تحلیلی جهت بررسی کارنامه سی‌ و شش دوره از برگزاری این جشنواره تحت عنوان عنوان «فرصت‌ها و تهدیدها» در حوزه هنری برگزار شد. نشستی که همراه با مجادله میان مجریان ادوار مختلف برنامه «هفت» بود! به گزارش مهر، در ابتدای این نشست محمود گبرلو منتقد و مجری سابق برنامه تلویزیون «هفت» عنوان کرد: در دهه اول و دوم برگزاری جشنواره، این رویداد جایگاه بسیار خوبی داشت و پربار بود به‌طوری که می‌توانستیم آثار سینمایی را ارزیابی کنیم اما جشنواره آرام آرام شتاب خود را از دست داد برای مثال هرچند ما در چهلمین سالگرد انقلاب به سر می‌بریم ولی برخی فیلمسازان به جایی رسیده‌اند که دوست ندارند فیلم‌های خود را به جشنواره بدهند البته این موضوع ربطی به فیلمساز ندارد و نشان می‌دهد جشنواره خاصیت و هویت، سیاست و برنامه‌ریزی خود را از دست داده و در واقع تبدیل به یک فضای تبلیغاتی شده که باعث شده فیلمساز با خود بگوید بهتر است فیلمم را به جشنواره ندهم.

وی ادامه داد: در یک مقطعی به وسیله جشنواره فیلم فجر عملکرد یک ساله سینمای ایران ارزیابی می‌شدد اما به مرور زمان این حضورها و جایزه دادن‌ها به یک بی‌برنامگی تبدیل و باعث شد جشنواره خاصیت و اهمیت خود را از دست بدهد البته می‌دانم که ممکن است به مرور زمان هر جشنواره‌ای دچار تغییرات شود ولی می‌شود ماهیت جشنواره را ثابت نگه داشت اما این اتفاق برای فجر رخ نداد به طوری که حالا این رویداد تبدیل به محلی برای گذران اوقات شده است البته این حرف من به معنی این نیست که فیلمسازان ما مشکل دارند بلکه انتقاد من به سیاست‌های جشنواره است.

شاهین امین منتقد سینما هم عنوان کرد: ماهیت جشنواره در وضعیت فعلی ایجاد شعور، انگیزه و امکاناتی است که شاید در شرایط عادی نداشته باشیم باید بگویم تکلیف جشنواره تا دهه شصت مشخص بود و دست‌اندرکاران می‌دانستند از برگزاری جشنواره چه می‌خواهند چراکه بحث اصلی آن‌ها رونق سینمای ایران بود و این روند تا اواخر دهه هفتاد ادامه داشت اما شرایط و روزگار از نیمه دهه هفتاد تغییر و تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره کاهش پیدا کرد اما تقریبا از ابتدای دهه هشتاد مشخص نبود تکلیف مدیران جشنواره با این رویداد سینمایی چیست زیرا وقتی هدف رونق پیدا کردن سینما محقق شد دیگر مشخص نشد دوستان از جشنواره چه می‌خواهند.

وی افزود: سی و هفت دوره است که جشنواره برگزار می‌شود ولی هنوز این رویداد سینمایی مستاجر است از این مسأله همه مدیران سینمایی باید شرمگین باشندامین مطرح کرد: حتی در حال حاضر تکلیف جشنواره مشخص نیست به طوری که برخی علاقه ندارند در جشنواره حضور داشته باشند. این را هم باید اضافه کنم که سی و هفت دوره است که جشنواره برگزار می‌شود ولی گویا سومین دوره برگزاری این جشنواره است.

اما بخش دیگری از این نشست اختصاص به صحبت های بهروز افخمی درباره نبود تفکر مشخص در نزد اداره کنندگان جشنواره فجر بود. این کارگردان سینما گفت: ما باید جشنواره خودمان را داشته باشیم. کسی که چنین حرفی می‌زند به نظر می‌رسد چیزی از فیلم و جشنواره نمی‌داند. ضمن اینکه به نظرم برگزاری جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های دیگر لازم است چون این روزها مدارس سینمایی در حال تعطیلی هستند اما بخشی از مدارس سینمایی به اینترنت و بخشی به موبایل منتقل شده است بخش‌های باقی مانده را نیز جشنواره‌ها تقبل می‌کنند از همین رو دیگر نیازی به مدرسه سینمایی نیست.

افخمی افزود: طرح من این است که جشنواره یک ماه در سراسر کشور برگزار شود به طوری که در ۱۰ روز اول آثار مستند، انیمیشن و فیلم اولی مسابقه جداگانه داشته باشند و در پایان ۱۰ روز جایزه بگیرندبه گفته وی، اگر قرار است جشنواره فیلم فجر باقی بماند باید بر اساس خصوصیات بومی دوباره بازسازی شود اما نیازی به گفتن اشتباهات گذشته نیست.

محمود گبرلو این بار از جلد محافظه کاری خارج شد و در این نشست حرفهای شجاعانه ای زد و گفت: مدیران کوتوله اصلا فهم این موضوع را ندارند. برخی مدیران سینمایی هستند که نگاه پوسیده دارند و می‌گویند فجر باید مثل کن باشد ما از لحاظ ماهیتی نمی‌توانیم مثل آن‌ها باشیم همین موضوع باعث شده هنرمندان ناخودآگاه برعلیه جشنواره فیلم فجر باشند. این نشان دهنده این است که فهم درستی از جشنواره فجر وجود ندارد. ضمن اینکه در حال حاضر فیلمسازان قدرتمندی وجود دارند  که می‌شود آنها را با فجر معرفی کرد البته منوط به اینکه جشنواره ماهیت داشته باشد.

در این بخش محمدتقی فهیم با اشاره به صحبت‌های گبرلو درباره «منتقد مخرب» خطاب به او گفت: یکباره بگویید منظورتان فراستی است! گبرلو نیز اظهار کرد: نه منظورم امثال فراستی‌هاست. ما باید همه چیز را آسیب‌شناسی کنیم. منتقد مخرب کاری کرده است که همه فکر می‌کنند ما اصلا سینما نداریم برخی می‌گویند فیلم ما سیاه است در حالی که به نظرم ما اصلا فیلم سیاه‌نما نداریم. پس  از این موضوع افخمی خطاب به گبرلو گفت: شما مثل تکنوکرات‌ها هستید.

امین نیز در واکنش به همین صحبت گبرلو اظهار کرد: شما محافظه کار هستید که گبرلو در ادامه گفت: من محافظه‌کار  هستم؟ من که زودتر از همه منتقد وضعیت موجود بودم.

اضافه کردن دیدگاه جدید