شماره مطلب : 3753
زمان انتشار : 92/10/14 - 11:58 2014/1/4
برنامه شب گذشته هفت با اجرای محمود گبرلو به پایان رسید. سرآغاز این برنامه به مناسبت افتتاحییه جشنواره فیلم عمار با حضور دبیر این جشنواره نادر طالب زاده و وحید جلیلی به پرورش نیروهای جوان و انقلابی و پرداختن بیشتر به جشنوره عمار سپری شد.
آنچه در "هفت" گذشت

جشنواره عمار فرهنگ فیلم دیدن را ارتقا می دهد/به پرورش نیروهای متخصص انقلابی می پردازیم

برنامه شب گذشته هفت با اجرای محمود گبرلو به پایان رسید. سرآغاز این برنامه به مناسبت افتتاحییه جشنواره فیلم عمار با حضور دبیر این جشنواره نادر طالب زاده و وحید جلیلی به پرورش نیروهای جوان و انقلابی و پرداختن بیشتر به جشنوره عمار سپری شد.

به گزارش "آوینی فیلم" برنامه شب گذشته هفت با اجرای محمود گبرلو به پایان رسید. سرآغاز این برنامه به مناسبت افتتاحییه جشنواره فیلم عمار با حضور دبیر این جشنواره نادر طالب زاده و وحید جلیلی به پرورش نیروهای جوان و انقلابی و پرداختن بیشتر به جشنوره عمار سپری شد.
نادر طالب زاده در بیان اهداف این جشنواره گفت: معتقدم که رفته رفته آثار جشنواره پخته تر شده و حتی فیلمهای درجه سه ارسالی نیز کیفیت خوبی دارند. حجم مخاطبان علاقه مند زیاد است حتی در سطح دانشگاه ها؛ از طرفی ممکن است رشته دیگری قبول نشده و به سمت فیلمسازی آمده باشد.
این فیلمساز تأکید داشت: در دانشگاه ها شاید نتوانیم مخاطب و فیلمساز همسو با جشنواره عمار را پیدا کنیم؛ کسانی که دنبال مسیر انقلاب هستند. از طرفی نمیتوان توقع فیلم خوب داشت اما به تربیت نیرو توجه نداشت.
طالبزاده همچنین در ادامه گفت: سینمای ما کار خودش را میکند و مسیرش را ادامه میدهد به هرحال گیشه و تجاری هم هست که 40 درصد آن اینگونه است، برخی هم فاخر و گاه اجتماعی است. ما هم میخواهیم رسالت خودمان را انجام دهیم و به حمایت و تبیین ایدئولوژی انقلاب بپردازیم. فیلم "چ" باید یک جریان باشد و بعدها به سمت بقیه شهدا برویم آنهم با همان کیفیت؛ هدف ما رفتن به سمت چنین آثاری است.
دبیر این رویداد افزود: خود عمار فرهنگ فیلم دیدن را ارتقاء می‌دهد؛ کشف استعداد می‌کند و به نحوی سینما تک در روستا به راه می اندازد.
وی تأکید کرد: من ارادت دارم به خیلی از سینماگران پیشکسوت الان؛ حتی بعد از انقلاب کاربلد شدند و شاید جشنواره ای هم بسازند اما حرف ما این است که باید مسیر جدید ایجاد کرد. راه باز کرد برای کسانی که دست و پا می‌زنند تا فیلمنامه بنویسند و فیلمسازی کنند.
طالبزاده یادآور شد: کشوری که اینقدر مورد هجمه و نقد است باید در بخش هنر و رسانه کارهای قویتر و طراحی شده تری ببیند؛ جشنواره عمار تازه شروع کرده و علاقه مندان امیدوار شده اند و اعتماد به نفس پیدا کرده اند که میتوانند وارد سینما شوند؛ انهم در این مسیر انقلابی.
این مستندساز عنوان داشت: تلاش ارشاد به کنار و خیلی هم خوب که تلاششان را ادامه می‌دهند؛ ما هم سعی میکنیم با نیروهای جوان و متعهد کارمان را ادامه دهیم چون سینما نیاز به نیروی تازه دارد.
وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار، گفت: ما دعوت از مسئولین نداریم چون مخاطب ما مردم هستند. سالهای اول دغدغه این را داشتیم که نکند مردم نیایند اما الان نگرانیم که نکند جا برای مخاطب کم بیاوریم.
وی افزود: در بحث آموزش اتفاقات بهتری افتاده اما در مقایسه با حجم علاقه مندان به فیلمسازی نهاد مربوط برای آموزش آنان وجود ندارد. توجه جدی به امر آموزش را بویژه برای سال در جشنواره عمار مدنظر داریم.
جلیلی تأکید کرد: امسال فاصله کیفی آثار جشنواره عمار، خیلی بهم نزدیک شده و این کار را برای داوران نیز سخت تر میکند. از 20 اثر دوره اول به نزدیک به بیش از 1000 هزار اثار ارسالی رسیده ایم. اتفاق مبارکی است و نشان میدهد که یک بدنه محکمی شکل گرفته؛ سطح کیفی آثار و نزدیکی آنان به یکدیگر این نوید را می‌دهد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار در ادامه بیان داشت: نگاه ما به سینمای ایران منفی نیست. کسی نمیتواند داود میرباقری، ابوالقاسم طالبی و مسعود ده نمکی و ... را نفی کند؛ همین ها در جشنواره عمار هستند؛ پس ما چرا باید با سینما مخالف باشیم. قرار نیست که هرکسی سینما را نقد کند نگاه منفی به این هنر داشته باشد و مخالفش باشد.
وی در همین رابطه افزود: به نظر من سینمای ایران یکی از ده سینمای برتر سینما جهان است به لحاظ ظرفیت فنی چرا که بهترین بازیگران، فیلمبرداران، گریمورها و ... را داریم؛ این هم حاصل انقلاب اسلامی است. از آن سینمای سخیف، نحیف و عموما کثیف قبل از انقلاب به ظرفیت خوب الان رسیده ایم.
جلیلی تصریح کرد: مشکل اما نرم افزاری است. همین که معتقدم چرا باید فیلمسازان الان ما اینقدر نگاه منفی و تلخ به جامعه داشته باشند؟ حرفه ای ترین سینمای جهان یعنی هالیوود به شکل کاملا سیاسی میگذرد اما ما ادعا داریم که باید هنر برای هنر باشد و نباید سیاسی باشد؛ این نگاه درست نیست. آرگو میسازند و به آن اسکار میدهند اما ده ها نماینده ما ترور شده اما تاکنون یک فیلم ساخته ایم؟ نه.
جلیلی یادآور شد: بدنه سینمای ما سالم است اما مشکل نرم افزارهاست که اجازه نمیدهد که فیلمساز به سمت برخی سوژه ها برود. اکثر فیلمسازان ما دین خودشان را به انقلاب ادا نکرده اند. فرقی نمیکند چه دوره ای و چه مدیری باشد همچنان که جواد شمقدری 50 میلیون به عمار میداد و 250 میلیون به جشنواره پروین اعتصامی!
وی تأکید کرد: جشنواره ای که بدون هیچ بودجه دولتی در بیش از 2هزار مکان اکران فیلم گذاشته چطور میتواند با سینما مخالف باشد؛ پس این حرفها و حواشی زرد در مورد ما و جشنواره عمار قابل قبول نیست.
به گزارش آوینی فیلم، در ادامه برنامه هفت شب گذشته به بررسی فیلم "جیب بر خیابان جنوبی" پرداخته شد که از علی سرتیپی و سیاوش اسعدی به عنوان تهیه کننده و کارگردان این فیلم دعوت شده بود تا نکات مورد نظر را مورد بررسی قرار دهند.
بخش آخر این برنامه به نقد فیلم استرداد امیر قادری و رضا درستکار به عنوان منتقدین سینما دعوت شده بود تا با بررسی نکات ناگفته فیلم استرداد را مورد نقد قرار دهند.

انتهای پیام/

اضافه کردن دیدگاه جدید